Lektor Mie Andersen (foto: AU FOTO)
Adjunkt Tina Santl-Temkiv (Foto: AU FOTO)

21.01.2021 | Institut for Fysik og Astronomi, Institut for Biologi

To forskningstalenter modtager VILLUM-bevilling

Siden 2011 har Villum Young Investigator-programmet støttet unge, ambitiøse forskeres tidlige karriere. To af de unge modtagere findes på Faculty of Natural Sciences, der samlet modtager knap 14 millioner kroner.

Konsortiet, BOUNDLESS, har modtaget 14,4 mio. kr. fra Novo Nordisk Fonden. Konsortiet består af Frans Mulder, Lene N. Nejsum og Magnus Kjærgaard fra Aarhus Universitet samt Siewert Jan Marrink fra University of Groningen (NL). (Fotos: private)

19.01.2021 | Institut for Molekylærbiologi og Genetik, iNANO

Nyt tværfagligt konsortium ved AU vil undersøge membranfri organeller

Magnus Kjærgaard er med i et nyt konsortium, BOUNDLESS, ledet af Frans Mulder og finansieret af det tværfaglige synergiprogram fra Novo Nordisk Fonden. Med bevillingen på 14,4 mio. kr. vil konsortiet undersøge, hvordan membranfri organeller styrer vigtige biologiske processer.

Professor Peter Jørgensen, foto: Kathrine Tang Riewe

08.01.2021 | Institut for Matematik

Matematiker modtager DNRF Chair fra Danmarks Grundforskningsfond

Professor Peter Jørgensen fra Institut for Matematik er blevet tildelt en DNRF Chair fra Danmarks Grundforskningsfond, hvilket kun er den anden uddelt siden virkemidlet blev lanceret i 2020, og den første givet til Naturvidenskab.

LysM-receptorerne på ydersiden af rodceller fra bælgplanten japansk kællingetand afgør, om skadelige eller gavnlige mikrober fra jorden genkendes af planten. Strukturen for den symbiotiske receptor LYK3 og sammenligning med immun kitinreceptoren CERK6 hjalp forskerne til at kortlæge vigtige elementer for genkendelse (figur: Kasper Røjkjær Andersen)

05.01.2021 | Institut for Molekylærbiologi og Genetik

Videnskabens Top-5: Signalmolekyler er nøglen til mindre brug af kunstgødning

Resultater offentliggjort i Science fra Aarhus Universitet, der beskriver, hvordan bælgplanter opfanger særlige signalmolekyler for at skelne mellem skadelige og gavnlige mikrober, er blevet udpeget af Ingeniøren som værende blandt de fem vigtigste resultater i Danmark i 2020.

Tykke aflejringer af loess (vindblæst støv) i Tajikistan (Centralasien), som er akkumuleret over ca. 2 millioner år, gør det muligt at rekonstruere ændringer i områdets miljø, klima og økologi, samt datere den første tilstedeværelse af forhistoriske og moderne mennesker i området.

05.01.2021 | Institut for Geoscience

Institut for Geoscience deltager i et internationalt NordForsk-projekt

Andrew Murray og Mads Faurschou Knudsen fra Institut for Geoscience har sammen med kollegaer fra DTU og universiteterne i Oslo, Uppsala, Moskva, Novosibirsk og Dushanbe (Tajikistan) fået 15 mio. NOK til at undersøge den første tilstedeværelse af både forhistoriske og anatomisk moderne mennesker i Centralasien.

Figur: Søren Lykkke-Andersen.

04.01.2021 | Institut for Molekylærbiologi og Genetik

Proteinkompleks fungerer som skytsenzym imod skadelige biprodukter i cellerne

Danske og tyske forskere har ved fælles indsats karakteriseret en cellulær aktivitet, der beskytter vores celler imod nogle af genekspressionens potentielt skadelige biprodukter. Denne aktivitet er muligvis afgørende for flercellede organismers evne til at opretholde et robust ’evolutionsreservoir’ af RNA.

Lars Arge, Professor at Department of Computer Science, Aarhus University. Photo: Morten Koldby

26.12.2020 | Institut for Datalogi

Mindeord: Professor Lars Arge

Professor Lars Arge, Institut for Datalogi, er død 23. december 2020 i en alder af kun 53 år.

Med sin placering i 2,4 kilometers højde på La Palma ligger Nordisk Optisk Teleskop et af de bedste steder i verden til astronomiske observationer. Foto: Arthur Radko, Nordisk Optisk Teleskop.
En meteor passerer den klare nattehimmel og teleskopet på La Palma. Foto: Diana Juncher, Nordisk Optisk Teleskop.

20.12.2020 | Institut for Fysik og Astronomi

Aarhus Universitet overtager driften af Nordisk Optisk Teleskop på La Palma

Nordisk Optisk Teleskop på La Palma spiller en stor rolle i nordiske astronomers forskning og i uddannelsen af nye astronomer. Det har det gjort i over 30 år, og det får det lov til at fortsætte med. Aarhus Universitet har sammen med universitetet i Turku, Finland, netop overtaget observatoriet, der ellers var truet af lukning.

15.12.2020 | Faculty of Natural Sciences