En kogende svovlsump på Island, hvor Sulfolobus trives. Sådan kunne landskabet have set ud, da livet opstod på jorden for ca. 3.5 mia. år siden (Colourbox).

25.11.2020 | Institut for Molekylærbiologi og Genetik

Ny indsigt i hvordan CRISPR-immunsystemet opstod

Med ny indsigt i hvordan det genetiske værktøj CRISPR – der gør det muligt at redigere direkte i vores gener – opstod og har tilpasset sig, er man nu et skridt nærmere at forstå grundlaget for den konstante kamp for overlevelse, der finder sted overalt i naturen. Resultaterne kan bruges i fremtidens genteknologi.

20.11.2020 | Institut for Datalogi, Institut for Geoscience, Institut for Matematik

Tre nye Sapere Aude forskningsledere på NAT

Danmarks Frie Forskningsfond har netop tildelt nogle af de allerdygtigste forskertalenter Sapere Aude Forskningsleder-bevillinger. På Faculty of Natural Sciences (NAT) finder vi tre modtagere, der skal være med til at forny dansk forskning og skabe fundamentet for fremtidige excellencecentre og forskningsmæssige nybrud.

Satellit-programmet Delphini-1 havde til formål at uddanne studerende i at bedrive satellit-missioner fra missionsplanlægning, konstruktion af satellitten, opsendelse til kredsløb og gennemførsel af analyser på basis af indhentet data. (Foto: SAC, AU)
Delphini-1 missionen var - og er - til grund for det nye satallit-program med navnet DISCO, hvor fire universiteter går sammen for at uddanne endnu flere kandidater med højteknologiske kompetencer. Her skal de studerende også selv have fingrene i alle aspekter af at gennemføre en satellit-mission. På billedet ses Delphini-1, der er en Cubesat, under kontruktionen i rentrummet på Aarhus Universitet. (Foto: SAC, AU)

18.11.2020 | Institut for Fysik og Astronomi

Aarhus bliver del af nationalt studentersatellit-program

Aarhus Universitet indgår i et samarbejde med tre danske universiteter for at etablere et nationalt satellitprogram i samarbejde med Industriens Fond. Programmet skal sikre endnu flere færdiguddannede kandidater med højteknologiske kompetencer, og vil kunne indgå i de studerendes uddannelse. En bevilling fra Industriens Fond på 4,25 millioner…

Figur: Christian Kroun Damgaard

12.11.2020 | Institut for Molekylærbiologi og Genetik

Cirkulært RNA-molekyle ansamler et proteinkompleks og kontrollerer nervecelleudvikling

Under en screening af de såkaldte cirkulære RNA-molekyler har danske forskere identificeret et cirkulært RNA, der overraskende bremser dannelsen af nerveceller. Opdagelserne bidrager til forståelsen af de mekanismer, der styrer nervecellers udvikling med potentiel betydning for neurodegenerative sygdomme.

Bæredygtigt genbrug af CO2 er fokus for Brainnovation Day den 13. november. Grafik: Colourbox.

09.11.2020 | Faculty of Natural Sciences, Arrangement

Online Brainnovation Day om at fange og bruge CO2

CO2 er et værdifuldt råstof. Det kan bl.a. bruges til energilagring, i mere klimavenlig cement, syntetisk naturgas, nye kemikalier og nye materialer. Men først skal CO2’en indvindes og omdannes. Det er temaet for Aarhus Universitets næste Brainnovation Day, som finder sted online fredag den 13. november under titlen CO2 Technologies: Capture and…

Institut for Fysik og Astronomi, Aarhus Universitet. Foto: Ida Marie Jensen, AU Foto

03.11.2020 | Institut for Fysik og Astronomi

To nye professorer udnævnt i teoretisk fysik

Georg Bruun og Nikolaj Thomas Zinner er begge blevet udnævnt til professor i teoretisk fysik på Institut for Fysik og Astronomi.

Illustration: Colourbox

29.10.2020 | Faculty of Natural Sciences

NAT-forskere modtager 38 millioner kroner til forskning i grøn omstilling

Danmarks Frie Forskningsfond har netop offentliggjort de 65 forskningsprojekter om grøn omstilling, der modtager bevillinger. På Faculty of Natural Sciences modtager syv projekter nu i alt 38 millioner kroner, og kan nu fokusere på det samfundsvigtige forskningsområde.

I foråret 2021 udkommer Camp Century - historien om den amerikanske militærbase på Grønland - på både Columbia University Press og Aarhus Universitetsforlag.

29.10.2020 | Institut for Matematik

Fornem anerkendelse til videnskabshistorikeres bog om Den Kolde Krig

Aarhus Universitetsforlag udgiver en revideret oversættelse af 'Camp Century. Koldkrigsbyen under Grønlands indlandsis' sammen med det amerikanske forlag Columbia University Press. Bogen er skrevet af lektor Kristian Hvidtfelt Nielsen og lektor Henry Nielsen fra Center for Videnskabsstudier ved Institut for Matematik.

Forskningen er udført i et samarbejde mellem forskere fra Aarhus Universitet og Aarhus Universitetshospital: Forreste række ses de to førsteforfattere af den videnskabelige artikel i EMBO Reports (fra venstre): Louise Dalskov og Michelle Møhlenberg. Bagerst (fra venstre): Hans Jürgen Hoffmann, Christian Kanstrup Holm og Rune Hartmann. Foto: Lisbeth Heilesen.

28.10.2020 | Institut for Molekylærbiologi og Genetik

Hvorfor er nogle personer symptomfri ved smitte med COVID-19?

Immunceller i lungerne er vigtige for immunsystemets genkendelse og bekæmpelse af virusser. Virusset der giver COVID-19 bliver dog ikke genkendt af disse celler, da det formentligt skjuler sit arvemateriale, og derfor aktiveres cellernes immunforsvar heller ikke imod virusset. Dette kan være med til at forklare, hvorfor COVID-19 kan optræde hos…

Postdoc Line Meldgaard Madsen (Foto: VILLUM)

22.10.2020 | Institut for Geoscience

Geofysiker modtager Villum International Postdoc-bevilling

Postdoc Line Meldgaard Madsen fra Institut for Geoscience modtager godt 2,3 mio. dkk. til et forskningsprojekt. Bevillingen gives af VILLUM FONDEN som led i Villum International Postdoc-programmet, der skal sikre øget mangfoldighed i dansk forskning.

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Næste