Partisia kan regne på dine dybeste hemmeligheder uden at afsløre dig

Ny teknologi giver myndigheder og virksomheder mulighed for at dele data og opnå helt nye indsigter – samtidig med, at din personlige anonymitet er fuldt beskyttet. Den aarhusianske it-virksomhed Partisia står bag den banebrydende teknologi.

Peter F. Frandsen, CTO og co-founder af Partisia. Foto: Partisia

En gruppe venner har været ude at spise sammen. De bliver enige om, at den rigeste betaler gildet, men ingen har lyst til at afsløre størrelsen på deres formue. Hvordan finder de ud af, hvem den rigeste er?

AU-spinouten Partisia er klar til at revolutionere måden, vi behandler data på. Og løse betalingsdilemmaer med vores mere eller mindre rige venner.

”Det her er et paradigmeskifte for måden, vi arbejder med data på. Vi kan rangere middagsselskabets rigdom efter størrelse uden at afsløre, hvor meget de hver især tjener,” siger Peter F. Frandsen, der er CTO og co-founder af Partisia.

Regner på krypteret data

Partisias formål er – naturligvis – langt større end regninger efter middagsselskaber. Kernen i virksomheden er evnen til at arbejde med og regne på krypteret data. Det giver nogle helt nye muligheder for at trække viden ud af data, som vi ikke kunne før.

”Sundhedsdatastyrelsen har en masse viden om danskernes sundhed, Danmarks Statistik ved en masse om danskernes transportvaner, hvor de bor, hvor meget de tjener og den slags. Ved at kombinere de to datasæt kan vi få en masse ny viden, men myndigheder må ikke dele individdata, så det kan ikke lade sig gøre,” siger Peter F. Frandsen og præsenterer derefter løsningen:

”Vi kan kryptere data på en måde, så man kan dele resultater baseret på individers data uden at dele data. Det vil sige, at vi kan få aggregeret viden om personer fra både Sundhedsdatastyrelsen og Danmarks Statistik, men uden at vide, hvem data omhandler. Det giver nogle helt nye perspektiver på, hvordan man kan dele data og opnå ny viden.”

Partisias teknologi betyder f.eks., at man kan se, om mænd mellem 40 og 50 år, der hver dag kører til Aarhus fra oplandet, har en større risiko for sygdom end andre. Det er muligt, fordi vi nu kan sammenholde data for personernes bopæl, alder og arbejdsplads med deres sundhedsdata.

Øget sikkerhed og nye muligheder

Mere end halvdelen af udviklerne i Partisia er uddannet fra Institut for Datalogi på Aarhus Universitet med speciale i kryptografi. Derfor fylder både forskning og sikkerhed meget i selvforståelsen hos Partisia.

”Normalt er it-sikkerhed som at bygge en borg rundt om din forretning. Den er stærk, men kommer de kriminelle først ind, har de frit slag. Bygger du i stedet din it-sikkerhed op med vores krypteringsløsning, er problemet ikke nær så stort, hvis en hacker krydser voldgraven,” forklarer Peter F. Frandsen og giver et eksempel:

”Et databrud hos en bank eller leverandør af betalingsløsninger skal jo helst ikke afsløre dronningens økonomi. Hvis al data er krypteret, vil hackerne ikke kunne bruge data til ret meget. Samtidig vil man undgå, at en systemadministrator kan læse med i folks privatøkonomi eller skatteforhold”.

Multi-party computation bliver allemandseje

På engelsk hedder teknologien secure multi-party computation (MPC), som nok oversættes bedst til noget a la sikker flertalsregning. Perspektiverne i teknologien er enorme, og selvom den endnu blot er i sin vorden, er Peter F. Frandsen ikke i tvivl om, at den kommer til at omvælte vores it-løsninger.

”I fremtiden vil den her teknologi være alle steder. Den vil øge it-sikkerheden hos virksomheder og myndigheder og åbne for helt nye forretningsmuligheder. Det er helt oplagt for banker, hotelkæder, kommunikationsvirksomheder og alverdens myndigheder at tage denne teknologi til sig.”

Torsdag den 18. april går Peter F. Frandsen på scenen til Matchpoints-konferencen ’Cybersecurity: How do we maintain trust in our digital society?’, der arrangeres af Aarhus Universitet i samarbejde med Aarhus Kommune. Her vil han fortælle om, hvordan man kan samarbejde om data samtidig med, at man værner om privatlivets fred.