Nye prodekaner ved NAT: Løft til karriereudvikling og eksternt samarbejde

To erfarne AU-profiler styrker Natural Sciences inden for karriere, forskning og samarbejde med erhvervslivet som nyudnævnte prodekaner.

Ole Bækgaard Nielsen og Poul Nissen, Aarhus Universitet. AU Foto.

Det er velkendte AU-profiler, der fra januar 2024 indtræder som prodekaner på Faculty of Natural Sciences på Aarhus Universitet. Ole Bækgaard Nielsen, leder af Institut for Folkesundhed, Health, er ny prodekan for karriereudvikling, og Poul Nissen, leder af forskningscentret DANDRITE, er ny prodekan for forskning, erhverv og innovation.

”Med Ole Bækgaard Nielsen og Poul Nissen får vi to vellidte og erfarne kræfter ind i dekanatet. De kommer med ambitioner om at styrke og udvikle vores fakultet inden for karriere, forskning og erhvervssamarbejde. Både Ole og Poul er valgt i et felt med stærke kandidater, og vi glæder os meget til, at de starter,” siger Kristine Kilså, prodekan for uddannelse og repræsentant for ansættelsesudvalgene til begge stillinger.

”Det er en styrke, når unge forskere bidrager til samfundet på andre områder end akademisk forskning”

Ole Bækgaard Nielsen, 62 år, uddannet biolog og ph.d. fra Aarhus Universitet. Han har været professor på Institut for Biomedicin, er medstifter af virksomheden NMD Pharma og har gennem de seneste seks år stået i front på Institut for Folkesundhed. Han ser frem til at vende hjem til naturvidenskaben.

“Jeg har oplevet værdien af at være tæt på andre fagligheder, nydt tværfagligt samarbejde og er blevet udfordret af at stifte firma og skulle manøvrere rundt i en meget mere kommerciel verden. Nu glæder jeg mig til at komme tilbage til naturvidenskaben og det fakultet, hvor jeg startede min tilværelse på universitetet,” siger Ole Bækgaard Nielsen.

Som prodekan ved Faculty of Natural Sciences vil han bidrage til, at samtaler om karriereudvikling lige så vel kan handle om verdenen udenfor universitetet som indenfor.

“Vi skal hen et sted, hvor det er lige så naturligt at tale om en karriere uden for universitetet, når man er ph.d. eller postdoc. De kompetencer, vi giver vores unge forskere, skal både gøre dem til dygtigere forskere og ruste dem til at tage springet ud i de mange karrieremuligheder, der er både i det private og offentlige. Det er vigtigt at opleve det som en styrke, når en dygtige ph.d. eller postdoc bevæger sig ud i samfundet for at bidrage på andre områder end akademisk forskning.”

”Jeg ser frem til at styrke NAT’s position inden for videnskab og innovation, nationalt og internationalt”

Poul Nissen, 56 år, kandidat i kemi ved Aarhus Universitet og ph.d. i molekylærbiologi sammesteds. Han er særligt kendt og prisbelønnet for at kortlægge og forstå betydningen af de proteiner, som flyder rundt i membranen omkring kroppens celler, bl.a. Natrium-Kaliumpumpen. De seneste 10 år har han ledet det interdisciplinære forskningscenter DANDRITE (The Danish Research Institute of Translational Neuroscience), som er den danske afdeling af ”Nordic EMBL Parternship for Moelcular Medicine”. Når han tiltræder stillingen som prodekan for forskning, erhverv og innovation ved Faculty of Natural Sciences, kommer han til at trække på sine erfaringer fra DANDRITE.

”Som leder af DANDRITE har jeg sat meget stor pris på at skabe rammer og fremme udviklingen af spændende og vigtige, nye forskningsmiljøer og deres positive aftryk på samfundet. Det bliver også den centrale opgave i mit nye job som prodekan, bare på en meget større skala. Jeg ser frem til at bidrage til at styrke NAT’s position inden for videnskab og innovation. Både nationalt og internationalt, og så glæder jeg mig meget til at fremme forskningssamarbejder og netværk – mellem vores institutter og fakulteter, i hele landet og internationalt.”

I sit nye hverv som prodekan fortsætter han med at være forskningsaktiv.

”Jeg ser det som en fordel at bevare en nær tilknytning til forskningsmiljøet. Det vil givetvis give udfordringer med at få kalenderen til at gå op, så her kommer jeg til at gøre mig nye erfaringer, men på helt centrale områder som fx forskningsinfrastruktur ser jeg udfordringer og store muligheder, hvor en tæt kontakt til forskningen i praksis giver en værdifuld basis”, siger Poul Nissen.

Med ansættelsen af de to nye prodekaner, består dekanatet på fakultetet fra 1. januar 2024 af konstitueret dekan Erik Østergaard Jensen, prodekan for uddannelse Kristine Kilså, prodekan for karriereudvikling Ole Bækgaard Nielsen og prodekan for forskning, erhverv og innovation Poul Nissen.

Baggrunden for at ansætte to nye prodekaner på fakultetet kan læses i denne nyhed fra juni 2023: https://nat.medarbejdere.au.dk/nyheder-og-arrangementer/nyheder/vis/artikel/strategisk-udvidelse-af-dekanatet-skal-styrke-erhvervs-og-karriereindsatsen

Læs også: Poul Nissen steps down as director of DANDRITE to become vice-dean for research

Læs også: Ole Bækgaard Nielsen skal være prodekan NAT.

Prodekan for uddannelse, Kristine Kilså
Aarhus Universitet, Faculty of Natural Sciences