Hans Kjeldsen æresdoktor ved Vilnius Universitet

Mange års tæt samarbejde om forskning i stjerneskælv førte i sidste uge til et æresdoktorgrad i Vilnius.

Hans Kjeldsen iført sin nye akademiske kappe og hat holder tale på Vilnius Universitet. Foto: Tomas Tereka / Vilnius Universitet

Vilnius Universitet i Litauen har udnævnt professor Hans Kjeldsen fra Aarhus Universitet til æresdoktor. Det skete ved en højtidelig ceremoni på Vilnius Universitet torsdag den 10. oktober.

Hans Kjeldsen, som er professor på Institut for Fysik og Astronomi, blev tildelt æresdoktorgraden for sine astero-seismologiske studier af stjerners struktur samt for sine nære videnskabelige bånd til Vilnius Universitet. Han har siden 1999 arbejdet tæt sammen med forskere fra Institut for Teoretisk Fysik og Astronomi (ITPA) på Vilnius Universitet, og sammen med dem bl.a. arrangeret og undervist ved sommerskoler.

I sin omtale af Hans Kjeldsens meriter fremhæver det akademiske råd ved Vilnius Universitet bl.a., at Hans Kjeldsen var den første i verden, der opdagede solskælv i en anden stjerne, sådan som man kendte dem fra Solen, og at denne metode nu anvendes bredt til at studere stjerners struktur og fastslå deres alder.

Hans Kjeldsen pointerede i sin tale under ceremonien den store rolle, som ITPA spiller for hans forskningsaktiviteter, og at hans samarbejde med Vilnius Universitet ikke blot fortsætter, men bliver stærkere.

Du kan læse Vilnius Universitets omtale af begivenheden her (på engelsk)

Kontakt:

Professor Hans Kjeldsen