CETEC-projektet vinder JEC-pris for cirkulær vindmølleløsning

Troels Skrydstrup og resten af CETEC-teamet har modtaget JEC-prisen for deres banebrydende og innovative genanvendelsesteknologi til vindmøllevinger.

Den 8. februar 2024 blev CETEC-projektet tildelt den eftertragtede JEC-pris for deres innovative teknologi til genanvendelse af vindmøllevinger. Denne teknologi, som er udviklet i samarbejde mellem Aarhus Universitet og partnere, repræsenterer et gennembrud i den grønne omstilling af vindenergisektoren.

"Det er en ære at modtage JEC-prisen. Denne anerkendelse er et vidnesbyrd om vores bidrag til at skabe en mere bæredygtig fremtid," siger Professor Troels Skrydstrup, som er leder af den del af udviklingsteamet der er baseret ved Aarhus Universitet.

Teknologien, som adskiller epoxyen i vindmøllevingerne til dens grundlæggende kemiske tilstand, løser en langvarig udfordring i genbrug af kompositmaterialer. Teknologien, der skal opskaleres, i de kommende kan anvendes ikke blot på fremtidige vindmøllevinger, men også på eksisterende. Dette giver håb om et nyt liv til de tusindvis af vindmøllevinger, der når deres livs ende hvert år.

JEC-prisen uddeles årligt for at anerkende de mest innovative projekter inden for kompositmaterialer, der spænder over forskellige industrier. Med CETEC-projektets succes peger man på vigtigheden af tværfagligt samarbejde mellem industrien og akademiske forskningsinstitutioner.

”Denne pris er også en påmindelse om det ubegrænsede potentiale, som innovationspartnerskaber rummer for fremtidens kompositmaterialer. På den komplekse rejse mod cirkularitet ville ingen af os være kommet så langt, som vi er, på egen hånd. Men sammen kan vi skubbe til grænserne og bane vej for en mere bæredygtig og modstandsdygtig industri,” udtalte Allan K. Poulsen, Head of Advanced Structures and Sustainability hos Vestas, i forbindelse med prisoverrækkelsen.

CETEC-projektets resultater har tidligere opnået anerkendelse, blandt med en artikel i tidsskriftet Nature og som modtager af Plastprisen 2023.

CETEC (Circular Economy for Thermosets Epoxy Composites) er delvis finansieret af Innovationsfonden og er et samarbejde mellem Vestas, Aarhus Universitet, Olin og Teknologisk Institut. Den videre opskalering sker i samarbejde mellem Vestas, Olin og Stena Recycling.