Professor Claus Oxvig er ny leder af MBG

Institut for Molekylærbiologi og Genetik får en leder med førstehåndskendskab. MBG har nemlig været Claus Oxvigs hjemmebane i mere end 30 år. Først som studerende, siden som professor og fra 1. november er han udpeget som institutleder.

Professor Claus Oxvig, Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Aarhus Universitet. Foto: AU Foto

”Det er et helt afgørende forskningsområde”.

Sådan lyder det fra professor Claus Oxvig, og han ved, hvad han taler om. Han har nemlig haft sin daglige gang på MBG siden 1992, hvor han pr. 1. november bliver institutleder.

”Hvis vi vil forstå fundamentale processer i levende organismer, er molekylærbiologien et afgørende forskningsfelt. Helt fra det atomare niveau til samspillet mellem celler i levende organismer. Men molekylærbiologien spiller også i stigende grad en direkte rolle i forhold til at løse en lang række af samfundsmæssige problemer – udvikling af ny diagnostik, nye lægemidler, nye bæredygtige fødevarer.”

Da Claus Oxvig begyndte på Aarhus Universitet, var det på medicinstudiet, men han vidste efter kort tid på studiet, at han ikke skulle være læge, men sygdomsforsker.

”Jeg har altid vidst, at jeg ville forske i menneskets biologi, og medicinstudiets førstedel havde netop de fag, som ville bringe mig i den rigtige retning. Selv om studiet var meget rettet mod lægegerningen, og jeg læste sammen med kommende læger, tiltrak det naturvidenskabelige mig”, fortæller Claus Oxvig.

Frem i front

Claus Oxvig mener, at tidspunktet for at blive leder af MBG er godt.

”Jeg har ledet min forskningsgruppe siden 1998, og vi har løbende gjort opdagelser med stor betydning. Nu tror jeg, at jeg kan gøre gavn som institutleder netop på grund af min mange år med internationalt forskningssamarbejde, fondssøgning og undervisning. Men det er også vemodigt at skulle stoppe med nogle af de opgaver, jeg har taget vare på som professor med forskning som det primære”, siger Claus Oxvig.

Claus Oxvigs omdrejningspunkt er proteiner, og han har med sin forskningsgruppe skabt forståelse om proteiners rolle i regulering af vækstfaktorer, særligt i relation til aldersbetingede sygdomme. Et forskningsarbejde, som er publiceret i anerkendte tidsskrifter med tusindvis af citationer.

Claus Oxvig vurderer, at hans indgående kendskab til instituttets forskning er en stor fordel som institutleder.

”Når jeg fremover skal støtte en forskningsleders planer og tanker og bidrage til at facilitere udvikling af større strategiske initiativer, tror jeg, at jeg kan gøre det med mere troværdighed, når jeg selv har været igennem noget tilsvarende. Og så er jeg meget nysgerrig, og det falder mig naturligt at være optaget af andres projekter. Jeg håber, at jeg kan være en god sparringspartner”, siger Claus Oxvig.

Overtager MBG i topform

Dekan ved Faculty of Natural Sciences, Birgit Schiøtt, ser frem til at byde Claus Oxvig velkommen som institutleder:

”Claus er en ansvarlig og højt respekteret forskningsleder, som kender sit institut i detaljen og som samtidig har et blik for, hvordan instituttet skal styrke instituttets position nationalt og internationalt. Claus overtager et institut i topform, der er internationalt velanskrevet og omsider samlet på én matrikel. Det skylder jeg Erik en stor tak for, og jeg er meget glad for, at Claus tager stafetten videre”, siger Birgit Schiøtt.

Hun vil gerne fremhæve Claus Oxvigs stærke blik for de studerende og uddannelse.

”Arbejdsmarkedet efterspørger dimittender med molekylærbiologi som faglig bagage, og Claus har vist forståelse for, at vi fortsat skal sikre, at de studerende får solid teoretisk viden med sig, som de også er i stand til at sætte i spil. Han ved også, at succes er bedst, når den deles, og at alles indsats er nødvendig for at dagligdagen fungerer”, siger Birgit Schiøtt.

Nuværende institutleder, lektor Erik Østergaard Jensen fratræder ved udgangen af oktober og bliver på instituttet, hvor han bl.a. skal tage vare på Life Science Hub.

Bonus om Claus Oxvig

Skulle man finde på at google ’zebrafisk’ i kombination med ’Aarhus Universitet’ er det Claus Oxvigs navn, som dukker op. Claus Oxvig introducerede sammen med sin forskningsgruppe zebrafisken som dyremodel på AU og siden som en corefunktion, andre forskere har glæde af. Zebrafisken har et genom, der ligner menneskets og er dermed i mange sammenhænge et meget velegnet forsøgsdyr.

Claus Oxvig er født i 1963, bor i Højbjerg sammen med sin hustru, er far til to, ivrig løber og ror havkajak.

Professor Claus Oxvig
Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Aarhus Universitet