Overraskende fund: Nogle af Danmarks største klitter er menneskeskabte

Klitterne, som vi indtil nu troede var skabt naturligt, blev anlagt fra 1700-tallet og frem for at stoppe sandflugt. Det viser ny forskning fra Aarhus Universitet.

Det er landskaber som dette, der er skabt af mennesker og ikke opstået naturligt. Fra 1700-tallet og knap 200 år frem blev der anlagt diger for at begrænse sandfygning ind på markerne. Digerne voksede sig med tiden til nogle af de største klitter, vi kender i dag. Foto: Kristian Dalsgaard

Siden 1930’erne har arkæologer og geologer kæmpet med at forklare nogle mærkværdige striber i landskabet syd for Ikast. Her findes mered end 100 striber, en slags sandbanker, der strækker sig op til en kilometer hen over Harrild Hede. Ingen naturlige processer, geologerne kender til, har kunnet forklare, hvordan de er opstået.

Indtil nu.

For selvom der er blevet hakket, gravet og taget prøver af klitterne ved Harrild i snart 100 år, er det først nu, de kan forklares.

Det fortæller Søren Munch Kristensen, som er lektor ved Institut for Geoscience på Aarhus Universitet og en af de forskere, der har fundet frem til, hvordan klitterne er opstået.

- Det er en gammel gåde blandt geologer og arkæologer, som vi nu endelig har løst. Blandt andet ved hjælp af data fra den digitale danske højdemodel, som er lavet ved at scanne hele landet med laserstråler fra luften, har vi vist, at klitterne på heden ikke kan være skabt naturligt, siger han.

Med resultaterne i hånden allierede han sig derfor med en række arkæologer og historikere fra hele landet. Og ved at grave dybt i arkiverne og studere gamle bøger, fandt de frem til, at klitter som dem på Harrild Hede faktisk blev anlagt af mennesker som en form for klimasikring fra tidligt i 1700-tallet til sent i 1800-tallet.

- Klitterne er blevet anlagt for at stoppe flyvesandet fra at sprede sig til datidens marker. Man satte derfor grene ned i jorden i en lang række. Når sandet kom fygende, fangede grenene det, og langsomt voksede en lang sandklit frem. Når de første grene var helt dækket af sand, satte man nemlig nye ovenpå, siger han.

Har fundet menneskeskabte klitter i hele landet

Klitterne på Harrild Hede er langtfra de eneste menneskeskabte i Danmark. Data fra højdemodellen og historiske kilder har afsløret mindst 14 steder rundt omkring i landet, hvor klitterne er menneskeskabte. 10 i Jylland, 3 på Sjælland og en enkelt på Bornholm.

- Vi har overordnet fundet to typer af menneskeskabte klitter. Klitter, som på Harrild Hede, der består af en kilometer lange og fem meter høje volde, som er talrige i landskabet. Eller som enkeltstående klitter, der er op til 14 meter høje og fire kilometer lange, som ved Anerbjerge Klit i Vestjylland, siger Søren Munch Kristensen.

De 14 klitter, som vi nu ved, er menneskeskabte, er nok ikke de eneste. Der findes sandsynligvis flere, vurderer han.

- Vi har kun skabt et første overblik. Der gemmer sig helt sikkert flere menneskeskabte klitter rundt om i Danmarks landskab.

- Vores data kan alene pege på klitter, der måske er menneskeskabte. Det er kun i samarbejde med arkæologer og historikere, som enten finder dokumenter fra gamle udgravninger eller tager ud og graver ned i klitten, at vi kan blive helt sikre på, at de er skabt ved menneskehånd.

En kæmpe menneskeskabt sandbunke

Syd for Lønstrup i Nordjylland ligger Rubjerg Knude. Klitten er en af de største i Danmark, og den blev særlig berømt, da Hjørring Kommune i 2018 valgte at flytte det gamle fyr på toppen af klitten, fordi det var ved at sande helt til.

Rubjerg Knude er nok det nyeste eksempel på en menneskeskabt klit, fortæller Søren Munch Kristensen.

- Omkring år 1900 var lokalbefolkningen godt trætte af, at køkkenhaver og marker føg til med sand. De begyndte derfor at sætte grene - eller ris som man også kalder dem - i sandet, og skabte på 100 år en imponerende 40 meter høj klit.

- Faktisk stoppede man først for nylig med at sætte ris i Rubjerg Knude, så klitten får nu lov til naturligt at fyge ind i landet. Og med tiden bliver den måske til et selvstændigt klitlandskab, som vi kender det fra Råbjerg Mile.

Var gledet ud af vores fælles erindring

I løbet af de århundreder, der er gået, siden klitterne blev anlagt, er erindringen om, at de blev anlagt, stille og roligt gledet ud af vores fælles hukommelse.

Da de blev anlagt, kaldte man dem for sandflugts- eller Teilmanske diger. Sidst i 1800-tallet stoppede vi danskere med at anlægge dem, og vi glemte både ordet og digernes eksistens. Nok fordi de ikke var videre effektive.

- I Vestjylland, Nordjylland og Sønderjylland glemte vi med tiden alt om, at klitterne var skabt med hårdt slid og slæb. De resterende sandflugtsdiger, havde nogle arkæologer og historikere dog en idé om, var skabt af mennesker. Men kun dem i Nordsjælland og på Bornholm, siger Søren Munch Kristensen.

Hvornår ideen til at bruger diger til at fange sandflugt med opstod, er dog uvist, fortæller han.

- Vi ved ikke, hvem der først finder på at anlægge digerne. Men det er sandsynligvis en teknik, der kommer sydfra. Måske beherskede de gamle romere allerede teknologien for 2000 år siden.

Bag om forskningen

Studietype:
Geologisk modellering

Interessekonflikt:
Forskeren erklærer, at der ingen interessekonflikter er i forbindelse med denne forskning.

Link til videnskabelig artikel:
Sandflugtsdiger – et overset landskabselement fra en tidlig teknik til sandflugtsbekæmpelse

Kontaktinfo:
Søren Munch Kristensen