Nyt forskningscenter undersøger konsekvenserne af smeltende is og mere ferskvand i Arktis

Saltindholdet i havet falder, når det blandes med mere ferskvand. Det sker med stigende hastighed i Det Arktiske Ocean, hvilket kan få store konsekvenser for økosystemer, havstrømme og klimaet. Danmarks Grundforskningsfond giver ca. 60 mio. kr. til professor Søren Rysgaard, Aarhus Universitet, og det nye grundforskningscenter Center for Ice-free Arctic Research (CIFAR), som vil skabe overblik over konsekvenserne af, at isen smelter og der tilføres mere ferskvand til Arktis.

Søren Rysgaard har dedikeret det meste af sit liv til arktisk havforskning, og hans ekspertise er afgørende for det nye grundforskningscenter inden for oceanografi, marine biogeokemiske cyklusser og is-hav-interaktioner. Foto: Simon Kortegaard

Det Arktiske Ocean er det mindste af de fem verdenshave, men det modtager hele 11 procent af alt vand fra verdens floder. Dertil kommer store mængder ferskvand fra smeltende havis og gletsjere fra Grønland.

Denne enorme tilførsel af ferskvand ændrer de fysiske og kemiske dynamikker i havet. Det kan forstyrre havstrømmene i den såkaldte thermohaline cirkulation – et globalt kredsløb, der også kaldes havenes store transportbånd – hvilket kan få store konsekvenser for klimaet i resten af verden.

Og det kan selvfølgelig forstyrre livet i havet.

Men det er svært at forudsige den samlede virkning, fordi processerne er så komplekse.

Det er ikke desto mindre netop, hvad professor Søren Rysgaard og hans kolleger har sat sig for at gøre med CIFAR:

De vil med udgangspunkt i området omkring Østgrønland, hvor det meste havis og ferskvand fra det Arktiske Ocean strømmer forbi, forsøge at finde ud af, hvordan den smeltende is og mindre salt i havet vil ændre havets egenskaber og påvirke marine økosystemer.

Et af de vigtigste projekter handler om at studere mønstrene i afstrømningen af smeltevand fra gletsjere, og hvordan det påvirker vandmasserne og de biokemiske processer i vandet langs kysten.

CIFAR undersøger også, hvordan tabet af is og tilførslen af ferskvand påvirker fødekæderne i havet. Når isen smelter, ændres både lys- og næringsforholdene, hvilket ændrer sammensætningen af plankton og havets økosystemer.

Centret vil kombinere feltdata, satellitobservationer og modeller for at skabe det første samlede overblik over, hvordan ferskvand og issmeltning former det Arktiske Ocean i fremtiden. Denne viden er afgørende for både Arktis’ fremtid og for at forstå de globale klimaforandringer og deres betydning for mennesker, der bor ved kysterne.

Søren Rysgaard er begejstret for etableringen af CIFAR, og understreger vigtigheden af bevillingen og dens timing.

"Timingen er helt afgørende, for klimaændringerne accelererer hurtigt. Bevillingen giver os også mulighed for at udvide analysen af data fra den avancerede forskningsinfrastruktur (GIOS), som vi har udviklet i Grønland de seneste år," siger han.

GIOS (Greenland Integrated Observing System) er en forskningsinfrastruktur, der forbinder alle institutioner og universiteter, der udfører arktisk forskning i Rigsfællesskabet. Projektet, som koordineres af Søren Rysgaard, udvikler og udsætter et net af automatiserede målestationer, der måler ændringer i luft, is, land og hav i Arktis.

Professor og centerdirektør Søren Rysgaard,
Arctic Research Center,
Aarhus Universitet
Mail: rysgaard@bio.au.dk