Millionbevillinger til skæve forskningsideer

I år uddeler Villum Fonden 97 mio. kr. til 49 forskere, som dermed får en unik mulighed for at teste deres forskningsidéer, som potentielt kan ændre vores viden om verden. Syv af forskerne kommer fra Faculty of Natural Sciences.

Villum Experiment er skabt med tekniske og naturvidenskabelige forskningsprojekter for øje. Projekterne udfordrer normen og den måde, vi tilgår vigtige emner på. De behøver ikke at have et endemål om en konkret løsning på et velkendt problem, men kan også handle om at udforske ukendt land.

I år er der f.eks. et projekt, der vil kortlægge, hvilken betydning undersøiske bjerge i oceanerne har for mangfoldigheden af fx albatrosser og andre havfugle.

I år modtager 49 forskere samlet 97 mio. kr. til deres forskningseksperimenter. De 49 bevillingsmodtagere kommer fra ni forskellige lande, men er alle tilknyttet et dansk universitet. Bevillingen er på 2 mio. kr. og løber i to år.

De syv modtagere fra Natural Sciences er:

• Professor Peter Balling, Institut for Fysik og Astronomi og Interdisciplinary Nanoscience Center (iNANO), som modtager 1,99 mio. kr. til projektet ”Looking for terahertz emission from laser-excited dielectrics: New light on the carrier dynamics”.
  • Postdoc Ltaief Ben Ltaief, Institut for Fysik og Astronomi, som modtager 1,99 mio. kr.  til projektet “Exploring vibrational intermolecular Coulombic decay in mixed water clusters: From vibrations to electron solvation”.
  • Adjunkt Espen Drath Bøjesen, Interdisciplinary Nanoscience Center (iNANO), som modtager 1,99 mio. kr. til projektet ”Locally Time Resolved 4D-STEM”.
  • Seniorforsker Thomas Boesen, Interdisciplinary Nanoscience Center (iNANO) og Institut for Molekylærbiologi og Genetik, som modtager 1,99 mio. kr. til projektet “Bioinspired surfactants that protect cryo-EM samples against denaturation at the air-water interface”.
  • Adjunkt Yuya Hayashi, Institut for Molekylærbiologi og Genetik og Interdisciplinary Nanoscience Center (iNANO), som modtager 1,99 mio.kr. til projektet “What the Cell "Sees" in Extracellular Vesicle Biology”.
  • Lektor Søren Munch Kristiansen, Institut for Geoscience, som modtager 2,0 mio. kr. til projektet ”Fingerprinting displaced molecular substances and environmental health in deep history: archaeo-xenobiotics”.
  • Ph.d. Henrieka Detlef, Institut for Geoscience, som modtager 1,99 mio. kr. til projektet ”Arctic copepod lipid markers as a new tool to reconstruct climate-driven ecosystem change”.

Læs mere om projekterne her.