”Det kan siges med et enkelt ord. Stort!” siger Karl Anker Jørgensen om, hvordan det bliver at modtage Maria Sklodowska-Curie-medaljen. Foto: Lars Kruse, AU.

24.01.2020 | Nyhed

Professor Karl Anker Jørgensen modtager Maria Sklodowska-Curie-Medaljen

Karl Anker Jørgensen bliver nu optaget i et fornemt selskab af banebrydende kemikere fra hele verden og flere nobelprismodtagere som kommende modtager af Maria Skłodowska-Curie-medaljen.

De 15 talenter modtog bevillingerne ved en ceremoni d.23/1 2020. (Foto: VILLUM FONDEN)
Dennis Jeppesen modtager 10 mio. kr. (Foto: VILLUM FONDEN)
Jógvan Magnus Haugaard Olsen modtager 9,7 mio. kr. (Foto: VILLUM FONDEN)
Thomas Tram modtager 9,5 mio. kr. (Foto: VILLUM FONDEN)

23.01.2020 | Bevilling, Faculty of Natural Sciences

29,4 mio. kr. fra VILLUM FONDEN til tre forskertalenter

Tre yngre forskningstalenter med ambitionen om at skabe egne, selvstændige forskningsprofiler, modtager nu bevillinger under Villum Young Investigator-programmet på Faculty of Natural Sciences på Aarhus Universitet.

Aarhus Universitet var vært for BIOMatch første gang i 2018. Her indtog knap 200 studerende, forskere og repræsentanter fra erhvervslivet Stakladen til en eftermiddag med fokus på samarbejder. Foto: Melissa Yildirim, AU Foto

17.01.2020 | Nyhed, Institut for Biologi

Netværksdagen BioMatch skal styrke samarbejdet mellem erhvervslivet og den biologiske forskning på AU

Innovationsfonden og Institut for Bioscience inviterer til en bred faglig netværksdag onsdag den 22. januar på Aarhus Universitet. Formålet er at styrke samarbejdet omkring forskning i klima, naturressourcer, grøn vækst, miljø og bæredygtig produktion.

Her ses en gengivelse af, hvordan en computeralgoritme, som AlphaZero, kan lære at kontrollere et kvantesytem. Dette gøres ved hele tiden at skifte mellem at spille og at lære. I spil fasen forsøger algoritmen at styre systemet ud fra det den har lært og i læringsfasen forsøger den så at blive bedre ud fra dens erfaringer med at spille. (Ill: AU)

16.01.2020 | Nyhed, Faculty of Natural Sciences, Institut for Fysik og Astronomi

Kunstig IQ finder selv spillereglerne i kvanteverden

Skakverdenen måtte spærre øjnene op, da computeralgoritmen AlphaZero på blot fire timer lærte sig selv at slå de bedste skakprogrammer, der er bygget på menneskelig ekspertise. Nu har en forskningsgruppe ved Aarhus Universitet anvendt selvsamme algoritme til at styre en kvantecomputer.

14.01.2020 | Nyhed, Institut for Molekylærbiologi og Genetik

Plantegenomer afslører basis for tilpasning til vidt forskellige klimaer

Med nutidens klimaforandringer er det vigtigt, at planter kan tilpasse sig nye forhold for at overleve. Et internationalt forskerhold har ved hjælp af markforsøg og studier af plantegenomer fundet ud af hvilke områder i genomet, der påvirkes under tilpasning til lokale klimaforhold. Denne basale viden om lokal tilpasning er et første vigtigt…

Professor Jacob Sherson vil undersøge, hvilke ikke-fysiske kompetencer der kan understøtte vækstpotentialet i den videnstunge industri. (Foto: Lars Kruse/AU Foto.)

14.01.2020 | Faculty of Natural Sciences, Bevilling

ERC-bevilling skal styrke kvanters spring mod arbejdsmarkedet

Professor MSO Jacob Sherson har sat sig for at fremtidssikre implementeringen af de store økonomiske perspektiver i kvantefysikkens landvindinger. Det skal ske via uddannelsesmoduler til ikke-fysikere, der skal bidrage med andre fagligheder og kompetencer end matematisk kvantefysik til fremtidens innovationsmiljø omkring den videnstunge…

13.01.2020 | Nyhed

Det olympiske landshold i biologi gæster Institutterne for Biologi og Molekylærbiologi og Genetik

Den 17. danske semifinale i biologi-OL for gymnasieelever fra hele landet blev i sidste uge afholdt ved Institut for Molekylærbiologi og Genetik og Institut for Biologi. Halvdelen af eleverne går videre til den nationale finale.

Foto: AU Foto

20.12.2019 | Science and Technology, Offentligheden / Pressen

Velkommen til to nye fakulteter

1. januar 2020 markerer startskuddet for to nye fakulteter på Aarhus Universitet. Fra denne dato består Aarhus Universitet af fem fakulteter i alt, når fakultetet Science and Technology bliver opdelt i Faculty of Technical Sciences og Faculty of Natural Sciences.

Ill: Colourbox

20.12.2019 | Science and Technology, Offentligheden / Pressen

Mange faktorer påvirker biernes helbred

En våd og blæsende maj-måned har givet uventede iagttagelser for en dansk forskningsgruppe, der undersøger bi-koloniers sundhed og livscyklus.

Foto: Ida Marie Jensen, AU Foto

19.12.2019 | Medarbejdere, Offentligheden / Pressen

VILLUM Investigators fejret på AIAS

Fem professorer i fagene kemi, datalogi og fysik er udvalgt til at være Villum Investigators og modtager hver mellem 30 og 40 mio. kr. til deres forskning de næste seks år. I går fejrede Science and Technology de fem nye Villum Investigators på AIAS.

Forrige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Næste