Tinna V. Stevnsner (foto: Lisbeth Heilesen, AU)

24.08.2020 | Institut for Molekylærbiologi og Genetik

Tinna V. Stevnsner er udnævnt til professor i alderdomsforskning

Tinna Stevnsner er udnævnt til professor i alderdomsforskning (aldring) ved Institut for Molekylærbiologi og Genetik ved Aarhus Universitet fra 1. september 2020.

Magnus Kjærgaard (tv) og Mateusz Dyla udfordrer en af hjørnestenene i biokemien, Michaelis-Menten ligningen, idet de viser, at mange enzymer i signaleringsveje er uafhængige af mængden af deres substrater, fordi substratet er fysisk forbundet med enzymet. Foto: Mateusz Dyla.

19.08.2020 | Institut for Molekylærbiologi og Genetik

Molekylærbiologer udfordrer kendt biokemisk ligning

Forskere fra Aarhus Universitet udfordrer en af hjørnestenene i biokemien, Michaelis-Menten ligningen. De viser, at mange enzymer i signaleringsveje er uafhængige af mængden af deres substrater, fordi substratet er fysisk forbundet med enzymet. Med disse resultater bliver det måske en dag muligt at udvikle lægemidler målrettet mod forbindelsen…

Anne E. B. Nielsen modtager HC Ørsted-Selskabets forskningstalentpris 2020. (Privatfoto)

14.08.2020 | Institut for Fysik og Astronomi

Talentpris til ung kvantefysiker

Anne E. B. Nielsen modtager HC Ørsted Selskabets forskningstalentpris for sit banebrydende arbejde inden for elektromagnetisme og kvantemekanik. Prisen uddeles til talentfulde yngre forskere med ansættelse på danske universiteter, og er på 10.000 kroner.

Axel Dalberg Poulsen under feltarbejde i Papua Ny Guinea, her i selskab med Thomas Magun fra PNG Forest Research Institute og to lokale lodsejere. Gruppen beundrer en art af Riedelia ingefær, de netop har samlet fra en trætop. Foto: Axel Dalberg Poulsen.

07.08.2020 | Institut for Biologi

Madagaskar mister rekorden: Ny Guinea er den mest artsrige ø i verden

99 botanikere fra 19 lande – heraf tre danske – har kortlagt plantelivet på verdens næststørste ø, Ny Guinea, og identificeret foreløbig 13.634 arter. Det er 19 pct. flere end på Madagaskar.

Forskere har nu opdaget, hvordan bælgplanter opfanger særlige signalmolekyler for at skelne mellem skadelige og gavnlige mikrober. Resultaterne er publiceret i Science. Figur: Christina Krönauer og Damiano Lironi.

07.08.2020 | Institut for Molekylærbiologi og Genetik

Forskere opdager, hvordan planter kan skelne gavnlige mikrober fra skadelige

Forskere fra Aarhus Universitet har nu opdaget, hvordan bælgplanter opfanger særlige signalmolekyler for at skelne mellem skadelige og gavnlige mikrober. Disse opsigtsvækkende resultater publiceret i Science er en stor milepæl for at nå det langsigtede mål om at overføre kvælstoffiksering til kornafgrøder for at begrænse behovet for forurenende…

Forskning i EPS-receptorer er stadig i sin spæde begyndelse, og det bliver spændende at se, hvordan den nye viden kan bruges og dens potentielle betydning for at anvende mikroorganismer i et bæredygtigt landbrug. Figur: Kasper Røjkjær Andersen.

05.08.2020 | Institut for Molekylærbiologi og Genetik

Forskere opdager en ny og unik klasse af kulhydratreceptorer

Et internationalt forskerhold ledet af Aarhus Universitet har som de første bestemt krystalstrukturen af en exopolysakkaridreceptor. De nye resultater giver et indblik i, hvordan planter og mikrober kommunikerer – en viden som på længere sigt kan danne basis for et mere bæredygtigt landbrug, hvor mikrober spiller en større rolle.

Foto: Colourbox

04.08.2020 | Institut for Molekylærbiologi og Genetik

Covid-19-patienter kan reddes ved at dæmpe immunsystemet

Immunsystemet beskytter mennesker mod angreb fra udefrakommende fjender som bakterier og virus, men nogle gange bliver kampen mod de ydre fjender så voldsom, at det har døden til følge. Når mennesker rammes af COVID-19, bremser immunsystemet spredning af virus ved at bremse celledeling. Ny forskning viser, at det betyder, at lungerne ikke kan…

Somme tider rammer kameraet blot Jordens smukke horisont - og det er slet ikke så galt! Foto: Delphini-1

03.08.2020 | Institut for Fysik og Astronomi

Sommerhilsen fra Delphini-1

Studerende arbejder på højtryk også under nedlukningen med at kommunikere med Aarhus Universitets egen satellit

Foto: Lars Kruse, AU Foto

28.07.2020 | Faculty of Natural Sciences

Stor fremgang på IT-uddannelser – rekordhøjt optag af kvinder

I nat modtog 299 unge tilbud om optag på en af Aarhus Universitets Naturvidenskabelige IT-uddannelser. Alle tre uddannelser – Datalogi, IT-Produktudvikling og Datavidenskab – har stor fremgang i antallet af ansøgere, og lidt over 19% af de afsendte tilbud er til kvinder, hvilket er rekord.

Natural Sciences optager 20% flere på fakultetets uddannelser Foto: Lars Kruse, AU Foto

28.07.2020 | Faculty of Natural Sciences

Markant stigning i tilbudte studiepladser på Natural Sciences

20 procent flere får i år tilbudt en studieplads på Natural Sciences. Samtidig er der stadig ledige pladser, fordi universitetet har øget sin kapacitet i kølvandet på corona.

Forrige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Næste