Syv forskere klar til at udfordre normen

Måske ligger der vigtige nybrud i forskningen for enden af det, vi hidtil har troet var en blind vej? Villum Experiment er skabt til tekniske og naturvidenskabelige forskningsprojekter, der udfordrer normen og har potentialet til at ændre den måde, vi tilgår vigtige emner på. Der er netop uddelt midler, og på Faculty of Natural Sciences (Nat) modtager syv forskere i alt knapt 14 millioner tilsammen.

Villum Fonden.

Det vrimler med opfindsomhed og skæve ideer i forskningsmiljøerne. Experiment-programmet er den nysgerrigheds-drevne forsknings slaraffenland, skriver VILLUM FONDEN om årets uddelinger af bevillinger til de nye tilgange og vilde idéer.

Omdrejningspunktet for Villum Experiment er at give muligheden til forskerne til at udforske de projekter, der ikke passer ind i de traditionelle kasser til forskningsfinansiering. I programmet fraviger fonden fra de sædvanlige bedømmelsestilgange og stiller højrisikovillige midler til rådighed for, at forskere kan teste nye idéer og skæve vinkler.

Under behandlingsprocessen har ansøgerne været anonymiseret for bedømmelsespanelet. De 21 internationale bedømmere har således ikke haft mulighed for at skele til ansøgernes CV og akademiske meritter og har derfor udelukkende bedømt forskningsidéerne ud fra, om de udfordrer normen og har potentiale til at ændre verden og vores viden om verden.

Bevillingen er på 1-2 mio. kr. og løber i op til to år. Programmet bliver annonceret årligt i åben konkurrence med ansøgningsfrist i marts.

På Nat modtager syv forskere knapt to millioner hver:

Lektor Aurelien Dantan fra Institut for Fysik og Astronomi til projektet ”Nanoguitars under pressure”.

Professor Mingdong Dong fra iNANO til sit projekt ”Microsecond Fluidic Force-Spectroscopy for Single-Cell Virology (S-Viro)”.

Professor Charles Lesher, Institut for Geoscience, til projektet ”Laboratory simulation of extrasolar lava worlds”.

Adjunkt Ugo Marzocchi fra Institut for Biologi til projektet ”Influence of electric fields on the movement of ions in aquatic sediments (e-Move)”.

Postdoc Gabriel Antonio Minero, iNANO, modtager til projektet ”Coil’n’Roll – Secret Life of Circular DNA in biofilms”

Adjunkt Georgios Pothoulakis, iNANO, til projektet “Programmable nuclear organization using RNA kissing loops”.

Lektor Tobias Weidner fra Institut for Kemi modtager sin bevilling til projektet ”Taking clues from rock and trash to prevent marine biofouling”.

Læs meget mere om Villum Experiment via dette link