Tre talentfulde forskningsledere modtager Sapere Aude-bevillinger på Natural Sciences

Danmarks Frie Forskningsfond uddeler i alt 247 mio. kr. til 41 forskningsledere. Tre af de yngre, dygtige forskere arbejder på Faculty of Natural Sciences, og deres forskningsprojekter får nu et afgørende løft.

Vivi Kathrine Pedersen Foto: Claus Lillevang for Danmarks Frie Forskningsfond
Sophia Yakoubov Foto: Claus Lillevang for Danmarks Frie Forskningsfond
Magnus Madsen Foto: Claus Lillevang for Danmarks Frie Forskningsfond

Denne omtale er baseret på en pressemeddelelse fra Danmarks Frie Forskningsfond.

Tre yngre forskertalenter fra Institut for Geoscience og Institut for Datalogi modtager tilsammen ca. 18 mio. kr. under Sapere Aude: DFF-Forskningsleder-programmet. De tre forskningsledere fra fakultetet skal bl.a. bruge støtten til at forske i den grønlandske indlandsis og det globale havniveau, sikker, distribueret overførsel af privat data og såkaldte Booleske algebraer i moderne programmeringssprog.

Med bevillingerne får de tre forskere bl.a. mulighed for at udvikle og styrke egne forskningsidéer, starte egne forskergrupper og bruge en del af deres forskningskarriere i udlandet for at styrke det internationale samarbejde.

Bevillingerne er rettet mod yngre forskertalenter, som står bag nybrudsskabende idéer, og som har leveret topklasse forskning inden for deres felt. De er udvalgt i hård konkurrence med andre forskningsprojekter. De har været gennem en grundig bedømmelsesproces med fondens faglige forskningsråd, individuel fagfællebedømmelse hos internationale eksperter, og et interview lavet af et tværrådsligt udvalg i fonden.

Bliv klogere på de tre banebrydende forskningsprojekter, der modtager støtte på fakultetet:

Adjunkt Vivi Kathrine Pedersen, Institut for Geoscience, modtager 6.191.957 kr. til projektet ”Shaping Earth's surface - the missing link in sea-level research (EiS)”.

Adjunkt Sophia Yakoubov, Institut for Datalogi, modtager 6.191.264 kr. til projektet “YOSO: Efficient "You Only Speak Once" Secure Computation”.

Adjunkt Magnus Madsen, Institut for Datalogi, modtager 5.545.395 kr. til projektet “Type and Effect Inference with Boolean Algebras”.

I alt kommer 12 af bevillingsmodtagerne fra Aarhus Universitet.