Seks forskere fra Natural Sciences modtager bevillinger for at fremme dansk grundforskning

Novo Nordisk Fonden uddeler i alt 15 mio. kr. til seks forskere fra fakultetet. Formålet med bevillingerne er at understøtte grundforskning på højeste internationale niveau.

Seks forskere fra fem forskellige institutter modtager tilsammen 15, 2 mio. kr. under Novo Nordisk Fondens “Project Grants in the Natural and Technical Sciences”.

De seks bevillingsmodtagere fra fakultetet skal bl.a. bruge støtten til at forske i kunstige enzymer, detektor-teknologi i PET-scannere og matrix-analytiske metoder i populations-genetik.

Formålet med programmet er at fremme dansk grundforskning på højeste internationale niveau inden for det naturvidenskabelige og tekniske område - særligt til projekter med potentielle tværfaglige anvendelser inden for life science, sundhedsvidenskab eller bæredygtighed.

De seks forskningsprojekter, der modtager støtte på fakultetet, er:

> Professor Asger Hobolth, Institut for Matematik, modtager DKK 2.261.341 til projektet “Matrix-analytical methods in population genetics”.

> Lektor Brigitte Stadler, Interdisciplinary Nanoscience Center (iNANO), modtager DKK 2.994.630 til projektet “Engineered Lipid Droplets as Semi-Synthetic Intracellular Organelles”.

> Adjunkt Julián Valero Moreno, Institut for Molekylærbiologi og Genetik, modtager DKK 2.999.830 til projektet “A new class of artificial enzymes and nanoreactors made of DNA”.

> Adjunkt Rosana Martinez Turtos, Institut for Fysik og Astronomi, modtager DKK 1.000.000 til projektet “Finding the interaction point of single gamma photons – enabling next-generation PET scanners (Points-gamma)”.

> Lektor Søren Ulstrup, Institut for Fysik og Astronomi, modtager DKK 2.992.179 til projektet “Twisting superconductivity out of atomic bilayers”.

> Professor Troels Skrydstrup, Institut for Kemi, modtager DKK 2.993.489 til projektet “Development of a Molecular Surgery Strategy for Carbon Isotope Labelling”.

Derudover modtager lektor Mie Andersen og postdoc Raffaele Cheula fra Institut for Fysik og Astronomi 2,6 mio. kr. til projektet “Data-Driven Modelling of Oxide Catalysis”, som foregår på AIAS.

Se oversigten over de i alt 23 projekter, der modtager støtte. Ni af dem foregår på Aarhus Universitet.