Fire forskere fra Natural Sciences modtager NERD-bevillinger fra Novo Nordisk Fonden

NERD-programmet støtter original grundforskning inden for naturvidenskab og teknisk videnskab, og de fire forskere fra hhv. Institut for Fysik og Astronomi og Institut for Kemi modtager tilsammen 47,7 millioner kroner.

Øverst fra venstre: Aurelien Dantan, Tobias Weidner. Nederst fra venstre: Jan Arlt, Niels Chr. Nielsen. Foto: AU Foto

Det overordnede mål med Novo Nordisk Fondens NERD-program er at støtte original grundforskning inden for naturvidenskab og teknisk videnskab, herunder – men ikke begrænset til – fysik, kemi, matematik og datalogi.

Ansøgningen skal beskrive, hvordan udfaldet af projektet har potentielle tværfaglige anvendelser inden for sundhed, life-science eller bæredygtighed.

NERD-projekterne spænder både vidt og bredt, men de har det til fælles, at bevillingsmodtagerne er både kreative og ambitiøse.

De krav lever fire forskere på Faculty of Natural Sciences op til.

• Professor Niels Chr. Nielsen, Institut for Kemi, modtager 10.000.000 kr. til projektet Pulsed DNP and EPR spectroscopy for biological applications – the next breakthrough in magnetic resonance.

• Lektor Aurelien Dantan, Institut for Fysik og Astronomi, modtager 13.969.517 kr. til projektet Nanostrings on nanodrums: an optomechanical orchestra for gas sensing and quantum optomechanics.

• Lektor Jan Arlt, Institut for Fysik og Astronomi, modtager 13.737.747 kr. til projektet Fundamentals of Neutral Atom Quantum Simulators.

• Lektor Tobias Weidner, Institut for Kemi, modtager 10.000.000 kr. til projektet Protein Structure at Nano-Surfaces – ProSurf

Læs mere om projekterne og NERD-programmet her.