750 nye studerende er startet på Natural Sciences

I dag lød studiestarten for cirka 750 nye studerende på Natural Sciences, som de næste tre dage indtager campus, når de begynder deres studierejse på Aarhus Universitet.

I dag starter cirka 750 nye studerende på Faculty of Natural Sciences. Tutorerne har planlagt tre dages introforløb, som de nye studerende tog hul på fra morgenstunden. Foto: Matine Roager Sjælland.

Tutorerne er igen trukket i de farverige t-shirts, der som sædvanlig pynter campus i slutningen af august. De skal nemlig ikke være til at overse for de forventningsfulde, spændte og lidt nervøse nye studerende, der i dag er mødt op på Aarhus Universitet for første gang.

De næste tre dage bliver campus og universitetsparken igen fuld af liv, når de studerende begynder på deres introforløb. I år starter cirka 750 studerende på Faculty of Natural Sciences.

Et nyt kapitel

”Da jeg skulle vælge uddannelse, stod jeg mellem at blive astrofysiker eller gartner.”

Sådan lød det fra dekan på Faculty of Natural Sciences, Kristian Pedersen, da han traditionen tro bød velkommen til de nye naturvidenskabelige studerende med prodekan for uddannelse Kristine Kilså.

Selvom de studerende ankommer til Søauditorierne i tre hold for at høre dekanen og prodekanens velkomsttale, fylder morgenens første hold hele Per Kirkeby-auditoriet.

”I står foran et nyt kapitel i jeres liv. Det lyder måske farligt, men det er det slet ikke,” siger han og fortsætter:

”I bliver en del af noget større. Naturvidenskaben spiller en vigtig rolle i at løse mange af samfundets centrale problemstillinger, som kalder på løsninger nu og her og i fremtiden. Vi skal både stille og prøve at besvare de helt store spørgsmål.”

”Her på stedet har vi udklækket forskere i absolut verdensklasse,” tilføjer Kristine Kilså og nævner højtprofilerede navne som Jens Christian Skou, Dorthe Ravnsbæk, Lene Vestergaard og Bjarne Stroustrup.

Når man læser naturvidenskab, er der mange veje at gå, og ingen forventer, at de nye studerende allerede nu ved, hvad de vil, når de en dag er færdige på Aarhus Universitet, forsikrer Kristine Kilså:

”Det kan godt være, at I her på stedet går i nogle store forskeres fodspor, men det vigtigste er, at I finder jeres egen vej.”

Tak til tutorerne

Inden Kristian Pedersen og Kristine Kilså sender de studerende videre til næste punkt på programmet, lyder en stor tak til tutorerne, som står for, at de studerende får en god studiestart.

De næste tre dage er programmet fyldt med introduktioner, forelæsninger og rundvisninger, men også ryste-sammen-ture, lege i universitetsparken og fredagsbarer.

Det er de frivillige tutorer, der har arbejdet på højtryk for at planlægge studiestarten og sørge for, at de nye studerende føler sig velkomne, får de rigtige informationer og lærer hinanden at kende.

”Tutorerne er alle frivillige og har forud for i dag gjort en stor indsats for at forberede studiestarten. De har lagt et stort arbejde i at gøre det sjovt, så kæmpe tak til jer,” siger Kristine Kilså til de tilstedeværende tutorer.

”Til sidst er der kun tilbage at ønske jer god fornøjelse med studiet,” tilføjer hun og sender de studerende i armene på tutorerne, der står klar med skilte, kostumer og de genkendelige, kulørte t-shirts.