David Lundbek Egholm stopper som prodekan

David Lundbek Egholm har valgt at opsige sin stilling som prodekan for forskning på Faculty of Natural Sciences. Han vender tilbage til Institut for Geoscience, hvor han skal være professor.

”Jeg er personligt ærgerlig over, at David har valgt at vende tilbage til forskningen allerede nu. Han har været en virkelig god leder af forskningsområdet på fakultetet, og jeg kommer til at savne at have ham som en del af dekanatet. Når det er sagt, kan jeg godt forstå, at han griber den chance, der nu byder sig,” siger dekan Kristian Pedersen.

Chancen, David har besluttet sig for at gribe, er et forskningsprojekt om lagring af CO2. Projektets detaljer er endnu ikke helt klar til offentliggørelse, men der ligger et stort arbejde i at koordinere samarbejdet mellem de forskellige interessenter, herunder Klimafonden Skive, Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet og forskerne fra Institut for Geoscience.

”Jeg har hele tiden haft et ønske om at vende tilbage til forskningen, når min ansættelse som prodekan udløb, men nu bød den her mulighed sig lidt før planlagt. Det har ikke været en nem beslutning, for rollen som prodekan er virkelig spændende, og jeg kommer til at savne mine fantastiske kollegaer i dekanatet og fakultetssekretariatet. Men jeg glæder mig til at komme tilbage til forskningen og til at koordinere et banebrydende forskningsprojekt på et vigtigt område,” siger David Lundbek Egholm.

Geoscience ser frem til at genoptage samarbejdet

David Lundbek Egholm vil fra 1. august vende tilbage til en stilling som professor på Institut for Geoscience. Institutleder Jan Piotrowski ser frem til igen at have David med på holdet.

”Jeg byder David velkommen tilbage på instituttet. Han har været en af vores allerbedste forskere, og jeg ser frem til hans revitaliserede videnskabelige og didaktiske input. Hans intention om at fokusere på CO2-lagring i undergrunden matcher fuldstændig instituttets prioriteringer. Jeg håber også, at hans erfaring fra fakultetsledelsen og hans nyvundne kontakter til relevante aktører inden for både det private og myndigheder som prodekan vil være enormt gavnlige for udviklingen af instituttets fremadrettede strategi,” siger Institutleder Jan Piotrowski.

Selvom David fra 1. august officielt er professor på Institut for Geoscience, har han sagt ja til at fortsætte med nogle konkrete opgaver også efter den dato. Han kommer derfor til at være leder af ph.d.-skolen ind til en ny prodekan er landet og klar til at overtage. Samarbejdet med fondene om at opnå bedre dækning af følgeomkostningerne ved forskningsprojekter (full cost-modellen) slipper han heller ikke lige med det samme.