Professor modtager fornem EliteForsk-pris for sin forskning i bæredygtige batterier

Dorthe Ravnsbæk fra Institut for Kemi modtager den prestigefyldte EliteForsk-pris for at stå bag førende forskning i bæredygtige, genopladelige batterier. Derudover modtager Carlo Klapproth, ph.d.-studerende ved Institut for Matematik, et rejsestipendium, der gør det muligt at forske i en ny gren af algebra i Norge.

Foto: Søren Kjeldgaard
Foto: Privat

Nyheden er baseret på portrætter fra EliteForsk/Uddannelses- og Forskningsministeriet.

Hun er førende på sit forskningsfelt. Hendes forskning er i international særklasse. Og så kan hun fungere som en rollemodel for unge forskerspirer og inspirere andre til at vælge naturvidenskabens vej.

Derfor modtager Dorthe Ravnsbæk, professor i materialekemi ved Institut for Kemi, nu EliteForsk-prisen fra Uddannelses- og Forskningsministeriet sammen med fire andre dygtige forskere.

Dorthe Ravnsbæk er drevet af, at hendes forskning skal gøre en forskel i samfundet:

”Glæden ved at forske i batterier er, at det er meget detaljeret grundforskning og samtidig enormt anvendelsesorienteret. Det er vigtigt for mig som forsker at være med til at løse nogle af de store problemer, vi har som samfund, for eksempel i forbindelse med den grønne omstilling,” siger hun til ministeriet.

Med prisen følger 1,2 mio. kr. De 200.000 kr. er en personlig hæderspris, mens 1 mio. kr. går til forskningsaktiviteter.

Sammen med sin forskningsgruppe undersøger hun bl.a. batteriers materialer og egenskaber, og det er lykkedes hende at finde metoder, der gør det muligt at undersøge atomare strukturer i batterierne på en helt ny måde:

”Med min forskning har jeg skubbet grænserne i feltet, så vi nu kan se ind i batterier og forstå, hvordan atomerne ændrer sig, når batterierne af- og oplader. Sådan kan vi bedre forstå batteriældning og udvikle mere bæredygtige batterimaterialer.”

I dag er en af udfordringerne at finde alternativer til lithium-batterier, og her har hun bl.a. blikket rettet mod magnesium og natrium.

Talentfuld ph.d.-studerende får stipendium

Til samme prisuddeling modtager ph.d.-studerende Carlo Klapproth fra Institut for Matematik et rejsestipendium på 200.000 kr. Med stipendiet får han mulighed for at rejse til Norwegian University of Science and Technology, hvor de har førende forskere inden for højere homologisk algebra. Det er netop det nye område af faget, som han undersøger:

”Det er en stor udfordring, at højere homologisk algebra er en meget ny gren af matematikken og derfor relativt uudforsket,” siger han til ministeriet.

”Det kræver udvikling af helt nye teknikker. Men det er samtidig en mulighed for at udforske ny matematik. Det bliver meget interessant at følge udviklingen af den indflydelse, homologisk algebra vil få, og se, hvordan det kan blive anvendt i topologi, geometri og datavidenskab.”

Priserne bliver uddelt af H.K.H. Kronprinsesse Mary og uddannelses- og forskningsminister Christina Egelund ved et arrangement i Skuespilhuset den 20. februar 2023.

Læs portrættet af Dorthe Ravnsbæk på ministeriets hjemmeside.

Læs også interviewet ”Fremtidens batterier skal produceres af bæredygtige materialer”.

Læs portrættet af Carlo Klapproth på ministeriets hjemmeside.