ERC-penge til forskning i Anna Karenina-princippet i musetarme

Thomas Bataillon fra Center for Bioinformatik (BiRC) skal med et ERC Advanced Grant og kolleger i Portugal forske i evolutionen af tarmbakterier i mus for at teste den såkaldte Anna Karenina-hypotese.

Thomas Bataillon vil samamen med sin portugisiske kollega Isabel Gordo forske i evolutionen af tarmbakterier i mus. Foto: Privatfoto

Anna Karenina-princippet for tarmbakterier går ud på, at raske individer har en mere ensartet bakteriesammensætning i tarmene, end man finder blandt individer, der har ubalance i sammensætningen af tarmbakterier. En sådan ubalance kan føre til mange forskellige lidelser.

Og når princippet har fået sit navn efter Tolstojs roman Anna Karenina, er det fordi romanens første sætning lyder: "Alle lykkelige familier ligner hinanden; hver ulykkelig familie er ulykkelig på sin egen måde."

Det er er udgangspunktet for forskningsprojektet Evolution in the Gut in Health and Disease: At undersøge, hvordan naturlig selektion former mangfoldigheden blandt de bakterier, der bor i tarmene hos henholdsvis raske og syge individer. Og her er individerne altså mus, der skal fungere som modeller for pattedyr.

Projektet finansieres med EUR 2,5 mio., af hvilke de godt 400.000 går til lektor Thomas Bataillons forskning hos BiRC. Størstedelen går til evolutionsbiolog Isabel Gordo fra Instituto Gulbenkian de Ciência i Portugal, som leder projektet.

”Isabel Gordo og jeg har samarbejdet om forskellige bakteriesystemer i mange år, og det, der driver vores interesse, er kort sagt: Kan vi forudsige udviklingen i bakterieslægter ud fra de grundlæggende principper, der driver evolutionære processer? Og Isabel har et sejt eksperiment-setup, hvor hun kan kontrollere, hvilken bakteriel afstamning der koloniserer musenes tarm,” fortæller Thomas Bataillon.

De spørgsmål og eksperimenter, som forskerne vil tage fat på i projektet, kombinerer evolution og medicin, så de kan forstå, hvordan udviklingen af bakterier ændres i forbindelse med sygdomme som inflammatoriske tarmsygdomme, herunder kræft, og fedme.

Yderlige oplysninger

Det er anden gang, Thomas Bataillon modtager en bevilling fra Det Europæiske Forskningsråd (ERC)

I 2012 modtog han ni mio. kr. i et ERC Consolidator Grant til et femårigt projekt, som skulle forsøge at skabe større sammenhæng mellem de evolutionsmodeller, der udspringer af laboratorie-eksperimenter, og den ‘virkelige’ evolution ude i naturen.

Lektor Thomas Bataillon
Center for Bioinformatik (BiRC)
Aarhus Universitet
Mobil 2782 7282