Dekan Kristian Pedersen. Foto: Melissa Yildirim, AU Foto

30.04.2020 | Faculty of Natural Sciences

Ny dekan vil finde ind til fakultetets DNA

Faculty of Natural Sciences fik 1. april sin første dekan, da Kristian Pedersen tiltrådte. Han glæder sig til at tage fat på arbejdet, på trods af corona-krise og hjemmearbejde. Læs hans tanker om sit nye job, fakultetet og hvad der driver ham som leder.

30.04.2020 | Institut for Geoscience, Institut for Biologi

Institutledere ansat på Geoscience og på Biologi

Jan Piotrowski er ansat som institutleder på Geoscience, hvor han har været konstitueret siden sommeren 2019. Hans Brix har været institutleder på Institut for Bioscience siden 2014 og er nu ansat som institutleder på Institut for Biologi.

Privatfoto

29.04.2020 | Institut for Biologi

AU-professor i eksklusivt selskab: Verdenskendt akademi vil have Bo Barker Jørgensen

Professor Bo Barker Jørgensen fra Aarhus Universitet bliver medlem af verdens mest ansete videnskabelige akademi, det amerikanske National Academy of Sciences. Akademiet inviterer forskere med markante resultater, og det er en helt enestående anerkendelse at være blandt de inviterede.

Lavafontæner fra spalteudbruddet i Holuhraun i Island i september 2014. Sammensætningen af jernisotoper i basalten afspejler en læk i Jordens kerne. Foto: Joschenbacher - Eget arbejde, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/ w/index.php?curid=35599563
Skematisk tværsnit af Jordens Indre. 1. Jordskorpe (kontinental)   2. Jordskorpe (havbund)  3. Øvre kappe  4. Nedre kappe  5. Ydre kerne (flydende)  6. Indre kerne (solid)  A: Skorpe-kappegrænsen (også kaldet Mohorovičić diskontinuiteten)  B: Kerne-kappegrænsen (også kaldet Gutenberg diskontinuiteten). Det er her, de tunge jernisotoper ifølge det nye studie lækker over i Jordens kappe.  C: Grænsen mellem den indre og ydre kerne.     Grafik: Dake, CC BY-SA 2.5.

29.04.2020 | Institut for Geoscience

En lille læk i Jordens kerne

Jordens kerne er ikke så isoleret fra resten af kloden, som man hidtil har troet. En international forskergruppe anført af Aarhus Universitet har fundet ud af, at bittesmå mængder af jern fra kernen 2900 km. under os siver ud i kappen og helt op til vulkanøer på jordens skorpe.

Jørgen Kjems og hans samarbejdspartnere fra DTU og Rigshospitalet modtager en bevilling fra DFF til COVID-19 forskning. Foto: Jesper Rais, AU Foto

27.04.2020 | Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Bevilling

Bevilling til forudsigelse af COVID-19-infektion og klinisk sværhedsgrad

En af de store udfordringer i forbindelse med en genåbning af samfundet er adgangen til en hurtig og pålidelig test for SARS-CoV2-infektion. Med en bevilling fra Det Frie Forskningsråd vil Jørgen Kjems i samarbejde med forskere fra DTU og Rigshospitalet udvikle en metode, der kan påvise virussen i meget tidlige stadier af infektion og samtidig…

Tre sunde sydlige rethvaler fra tre populationer (de tre foto fra venstre mød højre) ved siden af en meget mere mager Nordatlantisk rethval (til højre), synligt i langt dårligere tilstand end de andre. Foto: Fredrik Christiansen (venstre & fra midten mod venstre); Stephen M. Dawson (fra midten mod højre); John W. Durban og Holly Fearnbach (højre).

24.04.2020 | Institut for Biologi, Forskning

Den nordamerikanske rethval-bestand er i en slem tilstand

Ny forskning fra et international hold af forskere afslører, at den truede nordamerikanske rethval lever et markant hårdere liv end dens slægtning på den sydlige halvkugle. De alarmerende resultater fra forskningen, som er ledet af Fredrik Christiansen fra Aarhus Universitet, blev publiceret i denne uge i tidskriftet Marine Ecology Progress Series.

Islændinges DNA giver ny indsigt i uddøde menneskearter. Grafik: Astrid Reitzel, AU
Modeller af mandlig og kvindelig neandertaler i Neandertalmuseet, Mettmann, Tyskland. Foto: UNiesert / Frank Vincentz (montage: Abuk Sabuk) / Wikimedia Commons / CC-BY-SA-3.0 / GFDL

22.04.2020 | Faculty of Natural Sciences

Islandsk DNA-puslespil giver ny viden om neandertalere

Et internationalt forskerhold har sammenstykket et nyt billede af neandertalerne ud fra de gener, neandertalerne efterlod i moderne menneskers DNA, da de fik børn med dem for omkring 50.000 år siden. De nye brikker i puslespillet har forskerne fundet ved at gennemtrawle over 27.000 islændinges genomer. De har bl.a. fundet ud af, at…

Risplanter i jord uden kabelbakterier (til venstre) og med kabelbakterier (til højre). Kabelbakteriernes aktivitet kan tydeligt ses af dannelsen af en orange rustskorpe på overfladen af jorden i rispotten. Bakterierne opløser sort jernsulfid nede i jorden og omdanner sulfiden til sulfat mens jernet trækker mod overfladen og danner rust når det kommer i kontakt med ilt. Fotos: Vincent Valentin Scholz, AU
Mikroskopi af kabelbakterier i en sø. Foto: Yuri Gorby og Nils Risgaard-Petersen.
Den udsendte mængde metan (CH4) fra ens rispotter med kabelbakterier (cirkler) og uden kabelbakterier (trekanter) normaliserede til overfladen af potterne som en funktion af tiden. Grafik: © Vincent Valentin Scholz / Nature Communcations

20.04.2020 | Institut for Biologi

Kabelbakterier kan reducere drivhusgasser fra risdyrkning drastisk

Et dansk-tysk forskerhold har muligvis fundet en løsning på den store klimapåvirkning fra verdens risproduktion: Ved at tilsætte elektriske ledende kabelbakterier til jord med risplanter kunne de nedbringe udledningen af metan med over 90 pct.

En pukkelhval springer op af vandet foran en chilensk vulkan. Siden fredningen er antallet af pukkelhvaler steget fra få hundrede i 1970'erne til titusinder nu. Foto: R. Hucke-Gaete (UACH/CBA)

03.04.2020 | Institut for Biologi

Livet i havene kan genopbygges på 30 år, hvis vi tager os sammen

Ifølge en international gruppe af havforskere er det ikke for sent at genoprette økosystemerne i verdens have. Hvis vi følger deres køreplan og især får styr på klima-ændringerne, kan det endda lade sig gøre inden 2050.

02.04.2020 | Faculty of Natural Sciences

Videohilsen fra dekan Kristian Pedersen

Den nye dekan på Faculty of Natural Sciences sender en hilsen til medarbejdere og studerende på fakultetet.

1 2 Næste