AU-professor i eksklusivt selskab: Verdenskendt akademi vil have Bo Barker Jørgensen

Professor Bo Barker Jørgensen fra Aarhus Universitet bliver medlem af verdens mest ansete videnskabelige akademi, det amerikanske National Academy of Sciences. Akademiet inviterer forskere med markante resultater, og det er en helt enestående anerkendelse at være blandt de inviterede.

Link til foto
Privatfoto

"Dine kollegaer i USA anerkender dine betydelige bidrag til videnskaben og inviterer dig ind i vores fællesskab," står der i dét brev, som kun de færreste forskere i verden modtager. I år får 26 ikke-amerikanske forskere brevet med en invitation til National Academy of Sciences, og en af disse markante forskere er professor Bo Barker Jørgensen fra Institut for Biologi på Aarhus Universitet.

"Jeg er glad og stolt af, at nogle synes, at mit arbejde har været så vigtigt, at de vil have mig med i akademiet. Det er stort," siger professoren, som er den 12. danske forsker, der bliver inviteret med i National Academy of Sciences i løbet af de 157 år, akademiet har eksisteret.

En liga for sig

National Academy of Sciences er en videnskabelig klub, hvor nuværende medlemmer nominerer nye medlemmer uden deres vidende. Derfor ved Bo Barker Jørgensen heller ikke, hvem der har nomineret ham, og han blev noget overrasket, da han modtog invitationen fra akademiet.

"Det var en stor overraskelse at få invitationen. Det havde jeg ikke forestillet mig kunne ske, for når jeg ser på, hvem der ellers er medlem af akademiet, synes jeg ikke, jeg er i samme liga. Det er dejligt, at andre synes det," siger Bo Barker Jørgensen smilende.

Professoren er kendt for sin forskning i marine mikroorganismers økologi, som har haft stor betydning for forståelsen af havenes stofkredsløb, og det er ikke første gang, han gør sig bemærket i den internationale forskningssuperliga. For eksempel blev han i 1989 inviteret til Tyskland for at starte et nyt Max Planck Institut for Marin Mikrobiologi i Bremen, i 1995 modtog han den prestigefyldte tyske forskerpris Körber-Preis, og i 2017 modtog han den internationalt anerkendte forskningspris A. C. Redfield Award.

Den eksklusive klub, som National Academy of Sciences må siges at være, blev stiftet i 1863 og er særdeles velanset i de internationale videnskabelige forskningsmiljøer, og som medlem kan Bo Barker Jørgensen blandt andet blive bedt om at rådgive myndigheder og offentligheden. Akademiet har 2.403 amerikanske medlemmer og 501 udenlandske, hvoraf 190 er nobelprismodtagere. Bo Barker Jørgensen er eneste nulevende medlem fra Aarhus Universitet.

Professor Bo Barker Jørgensen

• Født i 22. september 1946 i København.
  • Uddannet cand.scient. i biologi ved AU i 1973. Blev efterfølgende ph.d. samme sted i 1977 og fik sin doktorgrad i biologi i 1979.
  • Underviser ved Aarhus Universitet fra 1973.
  • Opretter Max Planck Institut for Marin Mikrobiologi i Bremen, Tyskland, 1992, og bliver institutdirektør i årene 1992-2011.
  • Centerleder for Center for Geomikrobiologi ved Aarhus Universitet i 2007-2017
  • Professor ved Aarhus Universitet fra 2011.
  • Bor i Brabrand, Aarhus, med sin hustru, som han har tre børn med.

Medlemmer af National Academy of Sciences fra Danmark

• 1971: Aage Bohr, Københavns Universitet, Nobelprisvinder