Den første tredimensionelle struktur af IgE antistoffet, som udløser allergiske reaktioner. Til venstre ses de eksperimentelle data opnået ved hjælp af elektromikroskopi, som førte til den tredimensionelle struktur af IgE. Til højre de tilsvarende eksperimentelle data samt strukturen af IgE bundet til en del af lægemiddel kandidaten Ligelizumab. Illustration: Rasmus K Jensen

24.02.2020 | Institut for Molekylærbiologi og Genetik

Forskningsgennembrud åbner døren til en helt ny forståelse af det, der udløser allergiske reaktioner

Et internationalt forskerteam har for første gang nogensinde beskrevet den overordnede struktur af et IgE-antistof, som er nøglemolekylet i allergiske sygdomme. Gennembruddet, som er foretaget via elektronmikroskopi, giver vigtig indsigt i allergiske reaktioners grundlæggende mekanismer og kan bane vejen for mere effektiv allergimedicin.…

24.02.2020 | Faculty of Natural Sciences

ALPHA-samarbejdet på CERN rapporterer om de første målinger af bittesmå spaltninger i antistof

De første målinger er i overensstemmelse med forudsigelserne for "normalt" stof og baner vejen for fremtidige præcisionsstudier.

Julie Thøgersen, Institut for Matematik, modtager 2,1 mio kroner. (Foto: VILLUM FONDEN)
Amanda Bundgård, Institut for Biologi, modtager 2,4 mio. kroner. (Foto: VILLUM FONDEN)

21.02.2020 | Bevilling

To forskere modtager ny international postdoc-bevilling

VILLUM FONDEN har introduceret et nyt program, der er øremærket excellente kvindelige forskere inden for det tekniske og naturvidenskabelige felt. I første runde har i alt otte forskere modtaget bevillinger på op til 2,5. mio. kr. To af modtagerne er forskere ved Faculty of Natural Sciences på Aarhus Universitet.

Ny udstilling fejrer 200-året for H.C. Ørsteds opdagelse af elektromagnetismen. Foto: Søren Kjeldgaard
Den første danske astronaut Andreas Mogensen fik et smugkig ind i udstillingen, da han gæstede Aarhus Universitet og Steno Museet 30. januar 2020. Anledningen var 200-året for H.C. Ørsteds opdagelse af elektromagnetismen. Foto: Søren Kjeldgaard

20.02.2020 | Faculty of Natural Sciences

Ørsted fejres i ny udstilling

I udstillingen "Nysgerrighed bringer ny teknologi" på Steno Museet fortælles historien om H.C. Ørsted og elektromagnetismen. Udstillingen åbner 22. februar.

Results published by AU researchers reveal that surfactant-mediated unfolding and refolding of proteins are complex processes with several structures present, and rearrangements occur on time scales from sub-milliseconds to minutes. (Image: Reproduced with permission from the Royal Society of Chemistry).

19.02.2020 | iNANO

Sådan hjælper sæbemolekyler proteiner med at komme ind og ud af form

Kontrol af proteinstruktur er afgørende i produktionen af vaskemidler og kosmetik. Nu er det lykkedes forskere fra Aarhus Universitet at skabe et detaljeret billede af både udfoldning og genfoldning af et protein med sæbemolekyler helt ned til millisekunder. (Artiklen er på engelsk).

18.02.2020 | Navne

Stor fremgang i Marie Skłodowska-Curie Fellowships

Fakulteterne for Natural Sciences og Tehnical Sciences tegner sig for tilsammen 16 af de i alt 23 Marie Skłodowska-Curie Individual Fellowships, som Aarhus Universitet har høstet i 2019-runden.

Mogens Christensen (tv) forsker i at udvikle mere effektive og bæredygtige magneter. Det gør han bl.a. i samarbejde med udviklingschef Peter Kjeldsteen (th) fra firmaet Sintex. De sorte ringe på billedet er magneter til elmotorer. Foto: Dorthe Lundh

04.02.2020 | Faculty of Natural Sciences, Bæredygtighed

Fra minus til plus – ny magnetteknologi løfter grøn strøm

Der er magneter i stort set al moderne elektrisk udstyr. Men de nuværende versioner er ofte baseret på miljøbelastende metaller. Lektor Mogens Christensen forsker i en ny og renere magnetteknologi – en forskning, der også åbner nye muligheder for at udnytte og lagre strøm. Hør mere i podcasten nedenfor.

Med et radioteleskop og komplicerede beregninger er det lykkedes forskere at påvise, at tid og rum kan hvirvles rundt om tunge objekter. (Illustration: Mark Myers/OzGrav).

31.01.2020 | Nyhed, Faculty of Natural Sciences

Rumtiden hvirvles rundt

Dansk astrofysiker fra Aarhus Universitet bidrager til forståelsen af hvordan udbrændte stjerner påvirker tyngdekraften. Herved kommer vi et skridt nærmere en forståelse af naturens kræfter. Resultaterne er publicerede i det anerkendte tidsskrift Science.

Lars Henrik Andersen

30.01.2020 | Faculty of Natural Sciences, Navne

Lars H. Andersen takker snart af

Det sidste år har professor Lars H. Andersen fungeret som konstitueret dekan på Science and Technology, og dermed stået i spidsen for ikke blot det største fakultet, men også en af de største organisationsændringer på Aarhus Universitet. Med ansættelse af den nye Nat-dekan kan Lars H. Andersen snart træde tilbage og igen fokusere på forskningen.

Kristian Pedersen bliver dekan på Faculty of Natural Sciences ved Aarhus Universitet.

27.01.2020 | Nyhed, Faculty of Natural Sciences

Ny dekan på Faculty of Natural Sciences

Efter en grundig ansættelsesproces har Aarhus Universitet valgt professor i rumforskning, Kristian Pedersen, som ny dekan på Faculty of Natural Sciences.

Forrige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Næste