Foto: Ida Marie Jensen, AU Foto

19.12.2019 | Medarbejdere, Offentligheden / Pressen

VILLUM Investigators fejret på AIAS

Fem professorer i fagene kemi, datalogi og fysik er udvalgt til at være Villum Investigators og modtager hver mellem 30 og 40 mio. kr. til deres forskning de næste seks år. I går fejrede Science and Technology de fem nye Villum Investigators på AIAS.

Illustration af ideen bag BIOMAP. Kabelbakterier transporterer elektroner over centimeterafstande og forbinder en sulfidoxiderende reaktion med en iltreducerende reaktion, hvilket resulterer i elektriske potentialeforskelle i miljøet. Dette er vist i hav- og søsediment, og hvis kabelbakterier på lignende måde forbinder den kemiske energi i en plet af jordforurening med ilt i jorden ovenover, kan elektriske potentialeforskelle påvises på jordoverfladen. Denne idé understøttes af piloteksperimenter, og BIOMAP-konsortiet vil omdanne ideen til en ny billig og mere skånsom metode til kortlægning af jordforurening. (Illustration: Lars Riis Damgaard)

19.12.2019 | Offentligheden / Pressen, Medarbejdere

Elektriske bakterier skal vise vej til jordforurening

Forskere fra Aarhus Universitet, erhvervsliv og myndigheder vil i nyt samarbejdsprojekt udnytte elektriske signaler fra jordbakterier til at kortlægge jordforureninger på danske grunde. Innovationsfonden har investeret knap 12 mio. kr. i projektet, der skal gøre kortlægning af jordforurening hurtigere, billigere og mere skånsom for miljøet.

Lektor Henrik Birkedal fra Institut for Kemi modtager 16,3 mio. kr. fra Novo Nordisk Fonden til ny forskningsinfrastruktur. (Foto: AU)

12.12.2019 | Offentligheden / Pressen, Medarbejdere

Aarhus-forsker vil se dybere ind i knoglerne

Novo Nordisk Fonden har netop bevilget i alt 75 mio. kr. til projekter, der kan styrke infrastrukturen i dansk forskning. På Aarhus Universitet modtager kemi-lektor Henrik Birkedal i den forbindelse 16,3 mio kr. til projektet ”Aarhus X-ray Imaging Alliance – AXIA”. Ambitionen for projektet er at skabe bedre forståelse for knoglestrukturer under…

Lektor Thomas Bjørnskov Poulsen fra Institut for Kemi modtager i dag ERC's Consolidator Grant for sit projekt Recypion. (Foto: AU Foto)

10.12.2019 | Offentligheden / Pressen, Medarbejdere

ERC-modtager vil fremstille stoffer med antibiotisk effekt

I dag uddeler det europæiske forskningsråd, ERC, i alt 600 millioner Euro til 301 topforskere i hele Europa. Én af dem er lektor Thomas Poulsen fra Institut for Kemi, der modtager ERC’s Consolidator Grant for sit projekt Recypion på 15 millioner kroner.

Carlsbergfondet

28.11.2019 | Offentligheden / Pressen, Medarbejdere

Carlsbergfondet uddeler bevillinger til 12 forskere fra Science and Technology

I alt 134 fremragende forskere har modtaget bevillinger fra Carlsbergfondet, af disse er 12 fra Science and Technology. Bevillingerne går til grundforskning, der udspringer af forskernes egne visionære, kreative idéer.

Selin Kara (Foto: DFF)
Søren Ulstrup (Foto: DFF)
Jonas Elm (Foto: DFF)
Kasper Green Larsen (Foto: DFF)
Peter Refsing Andersen (Foto: DFF)
Artan Sheshmani  (Foto: DFF)

19.11.2019 | Offentligheden / Pressen

Seks Sapere Aude Forskningsledere fra Science and Technoloy

I denne uge uddelte Danmarks Frie Forskningsfond i alt 208 millioner kroner til 35 excellente Sapere Aude forskningsledere. Hele seks af de ekstraordinært dygtige unge forskere er fra Science and Technology.

Professor Thomas Pohl flyttede i 2017 fra Max Planck-instituttet i Dresden til Aarhus Universitet, hvor han er ansat i et Niels Bohr professorat. Nu skal han lede grundforskningscentret CCQ. Foto: Lars Kruse, AU Foto

23.10.2019 | Offentligheden / Pressen

Nyt center vil blande eksotiske kvante-cocktails af lys og stof

Danmarks Grundforskningsfond giver 66,6 mio. kr. til professor Thomas Pohl og det nye Center for Complex Quantum Systems (CCQ), og betegnelsen ”komplekse kvantesystemer” er ingen underdrivelse. Det nye grundforskningscenter vil kombinere de kendte kvanteteknologier og se, hvad fotoner, ultrakolde atomer og laserkølede ioner kan gøre ved – og med –…

Professor Liv Hornekær skal lede det nye grundforskningscenter InterCat. Hun er en pioner i det nye tværfaglige forskningsfelt astrokemi. Foto: Lars Kruse, AU Foto

23.10.2019 | Offentligheden / Pressen

Nyt center vil finde livets oprindelse i verdensrummet

Professor Liv Hornekær fra Aarhus Universitet har fået 67,4 mio. kr. fra Danmarks Grundforskningsfond til at etablere Center for Interstellar Catalysis, som skal finde ud af, hvordan og hvornår livets byggesten opstod ude i universet.

Skovmyrerne, der blev flyttet fra skoven til en æbleplantage, reducerede æblesygdomme i plantagen. (Foto: Jens Henrik Petersen)

17.10.2019 | Offentligheden / Pressen

Myrer bekæmper plantesygdomme

Myrer hæmmer mindst 14 forskellige plantesygdomme, viser ny forskning fra Aarhus Universitet. De små insekter udskiller selv antibiotika fra kirtler i kroppen. På deres ben og bryst holder de endvidere kolonier af bakterier, der også udskiller antibiotika. Det er formentlig disse stoffer, der hæmmer en række forskellige sygdomme og forskerne håber…

Jens Holbech modtager Forskningsformidlingsprisen som en anerkendelse af fremragende og banebrydende formidling af viden fra universitetet til samfundet. Foto: Lars Kruse, AU

13.09.2019 | Offentligheden / Pressen, Medarbejdere

Jens Holbech modtager forskningsformidlingsprisen

Aarhus Universitets Jubilæumsfonds Forskningsformidlingspris 2019 gik til chefkonsulent Jens Dybkjær Holbech, Science and Technology.

Forrige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Næste