30.05.2017 | Offentligheden / Pressen

Udegående dyr bør have adgang til skygge i sommerhalvåret

Udegående dyr kan, selv under danske himmelstrøg, være udsat for periodevis varmestress, såfremt de ikke har adgang til skygge. Konklusionen fremgår af en vidensyntese, samt en undersøgelse baseret på meteorologiske data målt under skyggeforhold for den danske sommer igennem de sidste 16 år.

Ph.d. i beregningskemi modtager Aarhus Universitets Forskningsfonds ph.d.-pris

Da Janus Juul Eriksen skulle omformulere en eksisterende model for vekselvirkningen mellem elektronerne i et molekyle, kom han på sporet af en ny og bedre model.

24.05.2017 | Offentligheden / Pressen, Science and Technology

Legetøj danner grundlag for ny solcelleteknologi

Solceller er dyre at fremstille og besværlige at montere og vedligeholde, og forskerne er til stadighed på udkig efter nye måder at producere dem på. Et forskerhold med basis ved Institut for Fysik og Astronomi og iNano på Aarhus Universitet har været i legetøjsskuffen, og har fundet på noget, som måske kan blive et afgørende gennembrud.

Ph.d. i nanoscience modtager Aarhus Universitets Forskningsfonds ph.d.-pris

Simon Frøhlich har afsløret Anomia-muslingens vedhæftningsstrategi. Det kan bane vej for udvikling af ny anvendelige, bioinspirerede materiale.

24.05.2017 | Offentligheden / Pressen, Medarbejdere

Danske ingeniører i front med at bringe bioraffinering fra teori til praksis

Nyt bioraffinaderi-center skal bygge bro mellem laboratorie, forskning og industriel anvendelse

22.05.2017 | Offentligheden / Pressen, Medarbejdere, Erhverv

Aarhus Universitet indvier Center for Cirkulær Bioøkonomi

Verden står overfor en række globale ‘Grand Challenges’; ikke mindst omkring etableringen af en ny biobaseret økonomi, der kan tage over fra den fossile. Bioøkonomi har stort internationalt fokus, og er en strategisk prioritet for EU. På den basis indvier Science and Technology på Aarhus Universitet nu Center for Cirkulær Bioøkonomi d. 23. maj…

22.05.2017 | Offentligheden / Pressen, Science and Technology

Vi smider guld på gaden

Det er ikke holdbart, at vi holder fast i en gammeldags tanke om forbrugeren som slutmålet i en værdikæde. ’Der er penge i skidtet’, fristes man til at sige, når professor Marianne Thomsen beskriver en del af det arbejde, der nu bliver en del af det nye Center for Cirkulær Bioøkonomi på Aarhus Universitet.

19.05.2017 | Offentligheden / Pressen, Medarbejdere

Fornem pris til ingeniørerne på Aarhus Universitet

Aarhus Universitet har vundet prisen som årets højdespringer i fagbladet Ingeniørens årlige profilanalyse. Universitetet går samlet 26 pladser frem i forhold til sidste år.

19.05.2017 | Offentligheden / Pressen

Mejeribranchen hædrer Aarhus Universitet

Mejeriforeningen har valgt at tildele Aarhus Universitet Mælkeprisen 2017 for institutionens grundlæggende forskning i sammenhængen mellem køers genetik og mælkens sammensætning og kvalitet.

19.05.2017 | Offentligheden / Pressen

Ny indsigt i forskningen om hukommelse

Forskere fra Danmark og England gennemgår kritisk resultaterne fra forskningen af de mekanismer, der ligger til grund for følelsesmæssig læring og hukommelse i hjernen hos pattedyr.

1 2 Næste