Aarhus Universitets segl

Værdigrundlag for uddannelser

Værdigrundlaget er udtryk for, hvad der kendetegner vores undervisning, undervisere, studerende og studiemiljø. Det kan således både anvendes som retningsgivende i den daglige undervisningsudvikling, i den strategiske uddannelsesudvikling, i underviseres kompetenceudvikling og som referenceramme i dialogen med nuværende og kommende studerende, samt med nuværende og kommende eksterne samarbejdspartnere og interessenter.

Vision for uddannelserne på Natural Sciences

Med afsæt i naturvidenskabelig forskning, uddanner vi fagligt stærke, nysgerrige og engagerede studerende. Dimittenderne har kompetencer til at identificere og løse naturvidenskabelige problemstillinger og bidrage til en bæredygtig samfundsudvikling, samt drive udvikling på nutidens og fremtidens arbejdsmarked og sikre uddannelse af kommende generationer indenfor naturvidenskab.

Uddannelserne på NAT er kendetegnede ved, at de:

  • Tilsammen dækker hele det naturvidenskabelige felt med både klassiske og interdisciplinære uddannelser og er baseret på en stærk kobling mellem undervisning og forskning. 
  • Er funderede på grundlæggende naturvidenskabelig viden og metode, som giver de studerende en solid faglig platform.  
  • Sikrer, at alle studerende opnår matematiske, computationelle og digitale færdigheder samt evnen til kritisk tænkning, problemløsning, samarbejde og kommunikation.  
  • Sikrer at de studerende møder andre fagligheder end deres centrale fag og giver de studerende muligheder for at forfølge egne faglige interesser gennem specialiseringer og valgfag samt for faglig fordybelse f.eks. gennem længerevarende specialer. 
  • Er tilrettelagt, så overgangen fra elev på en ungdomsuddannelse til studerende på en universitetsuddannelse støttes, har tydelig progression og sammenhæng og bidrager til at fremme overgangen til arbejdsmarkedet.  
  • Understøttes af studieadministrative processer og –systemer dedikeret til planlægning og kommunikation og bliver udviklet løbende i tæt samspil med de studerende gennem systematiske arbejdsgange i lokale uddannelsesudvalg, fakultetets studienævn og studieadministration
  • Kvalitetssikres gennem dialog med aftagere fra både den offentlige og private sektor, så dimittenderne opnår de fagfaglige og generelle kompetencer som efterspørges nu og i fremtiden.  

Vision for undervisningen på Natural Sciences

Undervisningen tager udgangspunkt i de studerendes læring, og undervisningsmetoderne er varierede med gode deltagelsesmuligheder for alle studerende. Det aktive samspil mellem undervisere og studerende prioriteres, og en tydelig integration mellem undervisning og den nyeste forskning sikrer høj international kvalitet.  
  
Undervisningen på NAT er kendetegnet ved, at: 

  • Tage udgangspunkt i den naturvidenskabelige metode, og arbejde med at koble teori og praksis og styrke udviklingen af de studerendes kritiske tænkning.
  • Træne de studerende i at forholde sig reflekterende, analytisk og kritisk til naturvidenskabelige problemstillinger og forskningsresultater.
  • Involvere de studerende i forskningsrelaterede aktiviteter allerede tidligt i studietiden, herunder give dem viden om og tilgang til state-of-the-art forskningsudstyr.  
  • Være varieret, fokuseret på de studerende og afspejle de arbejds- og prøveformer, som er relevante for det enkelte fag. 
  • Være understøttet af lærebøger, aktuel forskningslitteratur og fagdigital læringsteknologi, så de studerende har gode muligheder for at arbejde selvstændigt med faget, også udenfor den skemalagte undervisning. 
  • Prioritere det fysiske møde mellem undervisere og studerende højt med mange skemalagte timer og fokus på, at alle studerende har mulighed for at deltage i undervisning på mindre hold, samt samarbejde og indgå i regelmæssig feedback med undervisere og medstuderende. 
  • Være understøttet af administrative systemer og processer med konstant opmærksomhed på de studerendes behov
  • Lære de studerende at arbejde tværfagligt og selvstændigt med eksperimentelt arbejde, forskningsmetoder og databehandling som en integreret del af undervisningen. 
  • Tydeliggøre uddannelsernes relevans og skabe en god overgang mellem uddannelse og beskæftigelse med aktiviteter, hvor de studerende bringer deres naturvidenskabelige viden og færdigheder i spil i samfundsrelaterede og erhvervsrettede problemstillinger.  
  • Være tilrettelagt med fokus på tilgængelighed og deltagelsesmuligheder for flest mulige studerende.

Vision for underviserne på Natural Sciences

Underviserne er engagerede i både forskning og undervisning og anerkendes for begge dele. De indgår løbende i kompetenceudvikling og dialog om undervisning og samarbejder med studerende og kolleger om undervisningens tilrettelæggelse, udvikling og kvalitetssikring.

Underviserne på NAT er kendetegnet ved, at de:

  • Underviser i fagområder de selv er forskere inden for. 
  • Er tilgængelige for de studerende både i den skemalagte undervisning og i uformel kontakt i forskningsmiljøet. De studerende møder både danske og internationale undervisere, der spænder fra meget erfarne forskere til forskerstuderende og jævnaldrende studenterundervisere. 
  • Indgår i kollegial dialog og samarbejde om afholdelse og udvikling af undervisningen. De kursusansvarlige sikrer, at der koordineres mellem undervisere, og at undervisere tilbydes sparring, samt at der er god sammenhæng mellem det enkelte kursus og uddannelsen som helhed. 
  • Har fokus på de studerendes læring og faglige udvikling og er opmærksomme på diversitet blandt studerende og medundervisere. 
  • Inddrager de studerende i dialog om det faglige stof og undervisningens tilrettelæggelse og kvalitet, både løbende og som en del af de systemunderstøttede kvalitetsprocesser. 
  • Har gode muligheder for pædagogisk kompetenceudvikling og anerkendes for deres bidrag til undervisning, uddannelsesudvikling og studieliv på lige fod med bidrag til forskning. 

Vision for de studerende og studielivet på Natural Sciences

De studerende er fagligt nysgerrige og deltager som aktive medskabere af deres studieliv, både undervisningsmæssigt og socialt. De mødes med faglig og studiemæssig vejledning, som understøtter, at de selvstændigt kan navigere i deres studie. Studielivet er tilrettelagt med et stort omfang af skemalagte timer i et campusbaseret studiemiljø, som sammen med gode muligheder for sociale og studenterfaglige aktiviteter skaber et fagligt hjem i studietiden.

Studielivet på NAT er kendetegnet ved, at de studerende:

  • Prioriterer deres studie og er medskabere af undervisningen gennem forberedelse og aktiv deltagelse. De studerende sætter sig ind i deres studie og indgår i konstruktiv dialog om udviklingen af undervisning og uddannelser.   
  • Er medskabere af et aktivt campusbaseret studieliv med studenterforeninger samt sociale og faglige aktiviteter, hvor der er gode muligheder for både formel og uformel kontakt til medstuderende og undervisere. 
  • Møder en tilgængelig og kommunikerende studieadministration, som i deres processer prioriterer studerendes behov.
  • Får en naturlig og håndterbar overgang fra ungdomsuddannelse til universitet. Det faglige og sociale liv tager udgangspunkt i de studerendes situation og støtter dem i deres faglige udvikling og sociale udfoldelse bl.a. med fagnær studievejledning, aktive tutorer, studiegrupper, mentorordning og projektvejledning.  
  • Arbejder gennem studietiden gradvist mere selvstændigt og planlægger egen forberedelse til og deltagelse i undervisning og projektarbejde.  
  • Er en del af et internationalt studie- og forskningsmiljø, hvor de selv har gode muligheder for at deltage i forskningsintegrerede aktiviteter eller tage på international udveksling.  
  • Oplever deres uddannelse som samfundsrelevant og opnår en bevidsthed om egne faglige og generelle kompetencer, som de kan sætte i spil i overgangen til arbejdsmarkedet.  
  • Møder og bidrager til et inkluderende og trygt studiemiljø med en respektfuld omgangstone, hvor der både i undervisningen, i de fysiske rammer og det sociale liv er rummelighed overfor diversitet blandt studerende og undervisere. 
     

Værdigrundlaget er skabt med udgangspunkt i NAT’s Uddannelsesforum. Det baserer sig bl.a. på input fra de enkelte uddannelsesudvalg, samlet i en workshop med deltagelse af de uddannelsesansvarlige for fakultetets bachelor- og kandidatuddannelser, samt formandskab og studenterrepræsentanter for NAT’s studienævn.