VILLUM Investigators fejret på AIAS

Fem professorer i fagene kemi, datalogi og fysik er udvalgt til at være Villum Investigators og modtager hver mellem 30 og 40 mio. kr. til deres forskning de næste seks år. I går fejrede Science and Technology de fem nye Villum Investigators på AIAS.

Foto: Ida Marie Jensen, AU Foto

Det er anden gang at VILLUM Fonden udpeger forskere til deres VILLUM Investigator-program, der støtter den erfarne og internationalt anerkendte forsker, som kan yde et afgørende bidrag til det tekniske og naturvidenskabelige felt på et dansk universitet.

VILLUM FONDEN bevilger i år 410 mio. kr. til i alt 11 erfarne og internationalt anerkendte forskere inden for de tekniske og naturvidenskabelige fag.

- Det er vigtigt for VILLUM Fonden at støtte forskning, der opfylder kravene i det internationale samfund. Med VILLUM Investigator-bevillingen investerer fonden i excellente talenter, der arbejder på banebrydende idéer der vil kunne påvirke hele verden, siger formand for bestyrelsen i VILLUM Fonden, Jens Kann-Rasmussen.

De fem VILLUM Investigators fra Aarhus Universitet præsenterede til fejringen kort de projekter, de giver sig i kast med i løbet af de næste fem år. Læs mere om de fem forskeres forskning her.

Aarhus Universitets nye VILLUM Investigators blev fejret med en koncert, videnskabelige præsentationer og en reception med deltagelse fra rektor Brian Bech Nielsen, dekan Lars H. Andersen samt repræsentanter for VILLUM Fonden samt venner, familie og kollegaer.

Kontakt:

Mail: bo@chem.au.dk