To nye prodekaner ansat på Natural Sciences

Kristine Kilså bliver prodekan for uddannelse og David Lundbek Egholm bliver prodekan for forskning på Faculty of Natural Sciences. Dermed er et nyt stærkt ledelseshold sat på det nye fakultet.

Foto: Anders Trærup, AU Foto.

Det er et ledelseshold med stærke kompetencer, der kommer til at stå i spidsen for Faculty of Natural Sciences, der blev skabt ved årsskiftet, da Science and Technology blev delt i to. Den 1. april 2020 tiltrådte Kristian Pedersen som dekan og med ansættelsen af to prodekaner er dekanatet på plads på fakultetet.

Kristine Kilså, der bliver prodekan for uddannelse har en meget stærk profil inden for uddannelse, mens David Lundbek Egholm har stor tyngde på det forskningsmæssige område. Tilsammen udgør de et stærkt team, der skal supplere dekan Kristian Pedersen. Og at dekanatet skal fungere som et team, er noget af det dekanen har lagt stor vægt på.

”Kristine og David er begge meget dygtige mennesker, der hver især bringer unik erfaring og indsigt til fakultetet. Vi supplerer alle tre hinanden godt og jeg glæder mig meget til at arbejde sammen med dem. De er begge dynamiske og erfarne inden for deres felt og i fællesskab med fakultetsledelsen og resten af fakultetet skal de være med til at drive Nat og sikre løbende udvikling på baggrund af det stærke fundament fakultetet allerede står på, ” siger dekan Kristian Pedersen. Prodekanerne får en central rolle i den strategiproces, der netop er sat i gang på Nat.

”Sammen med hele fakultetet glæder jeg mig til at finde den retning, som Nat skal udvikle sig efter de kommende 10 år.  Strategien skal skabes i samarbejde med en bred række interessenter, og prodekanerne får en vigtig rolle i at være med til at etablere og implementere strategien i tæt samspil med institutterne”, siger Kristian Pedersen.

Prodekan for uddannelse

Kristine Kilså er 48 år og kommer fra en stilling som uddannelseschef i Sverige. Hun har en solid ledelseserfaring på uddannelsesområdet med sig, ud over en akademisk karriere inden for kemi og nanovidenskab. Hun begynder som prodekan for uddannelse 1. december

Prodekan for forskning

David Lundbek Egholm er 46 år og er professor på Geoscience på AU. Han har i de senere år været involveret i strategisk forskningsledelse og forskningsfinansiering og er blandt andet medlem af Danmarks Frie Forskningsfond og det tematiske udvalg for Grøn Omstilling under FNU. Han begynder som prodekan for forskning 1. november.