To Nat-forskere modtager millioner fra DFF’s Inge Lehmann-program

Aarhus Universitet har modtaget 10 bevillinger inden for Inge Lehmann-programmet fra Danmarks Frie Forskningsfond. To af de udvalgte forskere hører hjemme ved Faculty of Natural Sciences og modtager tilsammen 5,76 mio. kr.

Inge Lehmann fotograferet i 1932. Fra Det Kgl. Bibliotek under Creative Commons licens.

Inge Lehmann-programmet har til formål at styrke talentudviklingen i dansk forskning og fremme en mere ligelig kønssammensætning af forskningsmiljøerne i Danmark. Programmet er opkaldt efter den verdensberømte seismolog og statsgeodæt Inge Lehmann (1888-1993), som i mange år måtte kæmpe for videnskabelig anerkendelse i et mandsdomineret forskningsmiljø i Danmark.

De to Inge Lehmann-bevillinger fra DFF går til:

• Adjunkt Elizabeth le Roux, Institut for Biologi – Økoinformatik og biodiversitet, 2.879.548 kr.
    • Til i forbindelse med rewilding at kortlægge, hvor meget store dyr gendanner kompleksiteten i næringsstof-landskabet og den måde, hvorpå plantearter reagerer på disse ændrede næringsforhold. Ud over deres direkte og fysiske påvirkning af biomet kan store dyr også forme næringslandskabet. Det gør de ved at spise ét sted og transportere og deponere næringsstofferne et andet sted.
  • Adjunkt Mia Sloth Lundkvist, Institut for Fysik og Astronomi, 2.879.966 kr.
    • Til at skabe ny viden om de processer, der skaber de planeter, vi observerer uden for vores solsystem. Hun vil forstå fordampnings vigtighed for planetsystemers udformning og beregne sandsynligheden for at finde en kopi af Jorden blandt alle de eksisterende exoplaneter.

Du kan se pressemeddelelsen fra Danmarks Frie Forskningsfond her

og omtalen af alle 10 AU-forskere her.