Større studieoptag: Fakultetet tildeles flere studiepladser

Flere skal have mulighed for at studere en naturvidenskabelig uddannelse ved Aarhus Universitet, og efter sommerferien vil 152 ekstra studiesøgende kunne få en af de nye studiepladser på Faculty of Natural Sciences.

Link til foto
Foto: Søren Kjeldgaard

152 ekstra studiepladser bliver tilbudt på de naturvidenskabelige uddannelser på Faculty of Natural Sciences efter sommerferien. Det sker efter regeringen og Folketingets udmelding om at skabe flere studiepladser på de danske universiteter i kølvandet på COVID-19-krisen. Politikerne forventer nemlig, at krisen vil få flere unge til at søge ind på en videregående uddannelse, fordi de ikke kan afholde det planlagte sabbatår.

Pladserne bliver fordelt på Datalogi (45), Datavidenskab (30), Fysik (24), Matematik (12), Matematik-økonomi (21) og IT Produktudvikling (20).

Kravene lempes

De ekstra studiepladser kommer samtidig, som adgangskravene til syv naturvidenskabelige bacheloruddannelser lempes. I 2020 ændres karakterkravet om 7,0 i eksamensgennemsnit og 7,0 i de adgangsgivende fag nemlig til 6,0 i eksamensgennemsnit og 6,0 i de adgangsgivende fag på følgende uddannelser:

• Datavidenskab
  • Fysik