Stabilt ansøgertal via kvote 2 til naturvidenskabelige uddannelser

Igen i år oplever Aarhus Universitet en fremgang i ansøgertallet gennem kvote 2, og på Natural Sciences er søgning stabil i forhold til 1. prioritetsansøgninger.

Kristine Kilså, prodekan for uddannelse på Faculty of Natural Sciences. (Foto: Josefina Kilså-Becker)

Fristen for at søge ind på en videregående uddannelse via kvote 2 udløb i går (15.marts 2021 kl. 12). Efter et stort ansøgertal i 2020 til bacheloruddannelser på Aarhus Universitet er der fortsat vækst i antallet af ansøgere, der har lyst til at uddanne sig på Aarhus Universitet. Ser man på 1. prioritetsansøgere på Natural Sciences ser tallene mere stabile ud.

Således har omkring 400 søgt om optagelse på en af fakultets uddannelser som 1. prioritet, viser de foreløbige ansøgertal. Det er nogenlunde samme tal som søgte optagelse via kvote 2 sidste år.

”Det er positivt at se, at de unge fortsat gerne vil de naturvidenskabelige uddannelser, og at mange har søgt det som deres 1. prioritet. Jeg håber på, at vi kan optage så mange som muligt på den uddannelse, som de drømmer allermest om at starte på,” siger Kristine Kilså, prodekan for uddannelse på Fakultet for Natural Sciences på Aarhus Universitet, og fortsætter:

”Jeg så dog meget gerne at endnu flere unge interesserede sig for de naturvidenskabelige fag og søgte optagelse hos os. Vi har nemlig nogle super gode uddannelser, som bidrager med kandidater, der er i høj kurs på arbejdsmarkedet, og som vil bidrage til at løse nogle af de vanskelige samfundsudfordringer, vi står overfor,” siger Kristine Kilså.

De foreløbige tal viser, at der er fremgang på blandt andet geoscience, biologi, medicinalkemi og molekylærbiologi, mens der desværre er tilbagegang på matematik-økonomi, kemi og IT-uddannelserne.

Den endelige opgørelse for antallet af ansøgninger via kvote 2 foreligger senere i denne uge. Det samlede antal ansøgere til en uddannelse ved Aarhus Universitet bliver offentliggjort i juli, når fristen for ansøgning om optagelse via kvote 1 udløber den 5. juli kl. 12. Ansøgerne får svar på deres ansøgninger den 28. juli.