Dekan Kristian Pedersen i Altinget: Universiteterne skal kunne leve op til omverdenens forventninger

Det moderne universitet er tæt sammenvævet med det omgivende samfund. Det betyder ikke, at der gives køb på forskningsfriheden, skriver dekan på Faculty of Natural Sciences, Kristian Pedersen, i sit debatindlæg.

Kristian Pedersen, Dekan Faculty of Natural Sciences. Foto: AU Foto.

“Universiteterne er i dag vævet ind i samfundet i et finmasket net af relationer på alle niveauer af organisationen lige fra den enkelte forsker og studerende helt op til bestyrelsen. Det betyder ikke, at forskningen er politisk styret, eller at der gives køb på forskningsfriheden”

Sådan skriver Dekan på Faculty of Natural Sciences bl.a. i et nyt debatindlæg bragt på Altinget.dk.

I indlægget kommenterer Kristian Pedersen på den rolle, som universiteterne spiller i samfundet og på de krav og forventninger, som universiteterne skal kunne leve op til.

Læs indlægget her.