Fremgang i ansøgninger til Natural Sciences

Som forventet er søgningen til landets videregående uddannelser steget i år – det gælder også for Aarhus Universitet, som har modtaget 5 pct. flere førsteprioritetsansøgninger sammenlignet med sidste år. Størst fremgang ses på ingeniør- og it-uddannelserne. Det viser de foreløbige tal.

Link til foto
Natural Sciences har modtaget 2.642 ansøgninger om optagelse på en af fakultetets uddannelser. Foto: Lars Kruse, AU Foto

Den 5. juli kl. 12.00 var sidste frist for ansøgning til en videregående uddannelse i hele landet. Som følge af corona har forventningen været, at flere unge vil fremskynde deres uddannelsesvalg og søge ind i år.

Den tendens afspejler sig i ansøgertallet til Aarhus Universitet. De foreløbig tal viser, at 10.158 har en uddannelse ved Aarhus Universitet som deres førstevalg – 5 pct. flere end sidste år.

Størst stigning på nat- og tech-uddannelser

På Aarhus Universitet ses den største fremgang på de naturvidenskabelige og tekniske uddannelser. Ingeniøruddannelserne oplever en samlet fremgang på 12 pct. blandt førsteprioritetsansøgere, mens universitetets it-uddannelser er gået frem med 25 pct.

• Faculty of Natural Sciences
    Natural Sciences har fået 2.642 ansøgninger, hvor 917 er førsteprioritetsansøgninger. Fremgangen er størst på Datalogi, Datavidenskab, IT-produktudvikling samt Matematik og Matematik-Økonomi.

• Faculty of Techninal Sciences
    Technical Sciences har fået 3.032 ansøgninger, hvor 1.163 er førsteprioritetsansøgninger. Fremgangen ses på tværs af størstedelen af ingeniøruddannelser – særligt markant på uddannelserne Bioteknologi, Kemiteknologi, Computerteknologi, Softwareteknologi, Kemi- og Fødevareteknologi, Byggeri og Elektronik. Derudover er den nye civilingeniøruddannelse Mekanik kommet godt fra start.

I alt går 10.144 ansøgere efter en uddannelse på Aarhus Universitet i 2020.

Se også: