Ekstramateriale til foredraget 'Stjernernes vilde liv', marts 2023

Herunder kan du finde ekstramateriale til foredraget 'Stjernernes vilde liv', der blev afholdt tirsdag den 28. marts 2023 af professor i astrofysik Hans Kjeldsen, Institut for Fysik og Astronomi, Aarhus Universitet.

Hans Kjeldsens guide til stjernehimlen

Til sidst i foredraget gennemgik Hans Kjeldsen, hvor på nattehimlen du lige for tiden selv kan se stjernernes forskellige udviklingsstadier. Vi har samlet Hans' slides med lidt noter til en lille guide, som du kan bruge som inspiration til stjernekiggeri i de kommende uger.

Klik her for at hente Hans Kjeldsens guide.

Lyt til Solens "musik"

Under foredraget afspillede Hans Kjeldsen, hvad han kaldte Solens "musik". Lyden er optaget af BiSON, Birmingham Solar Oscillations Network, ved University of Birmingham, England, og stammer fra BiSON-teleskoperne, som er opstillet rundt omkring på Jorden af University of Birmingham.

Lyden af Solen afspilles omkring 100.000 gange hurtige end virkeligheden, og frekvensen af Solens musik skifter derfor fra omkring 0,003 Hz (3 mHz) til 300 Hz. Den fulde optagelse dækker sammenhængende målinger over 20 år - fra begyndelsen af 1995 til slutningen af 2014. Med en afspilning som er 100.000 gange hurtigere tager 20 år 1 time og 22 minutter.

Herunder kan du finde et 1-minut langt uddrag af Solens "musik" afspillet ca. 140.000 gange hurtigere end virkeligheden, samt den fulde lydfil på 1 time og 22 minutter afspillet 100.000 gange hurtigere:

Du kan høre det 1-minut langt uddrag i enten MP3- eller WAV-format.

Du kan høre hele lydfilen i enten MP3- eller WAV-format.

Den fulde fil kan også hentes via epapers.bham.ac.uk.