WATEC-leder giver førertrøjen videre

Efter tre år som leder af det internationalt anerkendte Centre for Water Technology (WATEC) ved Aarhus Universitet takker professor Niels Peter Revsbech af.

Link til logo
WATEC blev oprettet i 2017 med støtte fra Poul Due Jensens Fond, og professor Niels Peter Revsbech har været centerleder fra begyndelsen.
Link til foto
Niels Peter Revsbech har været ansat ved Aarhus Universitet i 40 år, og nu trapper han lige så stille ned. Første skridt i nedtrapningen sker, når han ikke længere er leder for WATEC pr. 1. juli 2020. Foto: Lars Kruse, AU

Artiklen er redigeret med nyeste information. Nuværende centerleder Niels Peter Revsbech fratræder fortsat sin stilling som leder for WATEC pr. 1. juli 2020. En efterfølger er endnu ikke fundet, men institutleder Hans Brix bliver konstitueret centerleder.

Yngre kræfter må tage over hos Centre for Water Technology (WATEC). Det mener nuværende centerleder og professor Niels Peter Revsbech (67 år), der har været i spidsen for det succesfulde vandteknologicenter, som er sat i verden for at drive vandforskning i verdensklasse. Efter 40 år ved Aarhus Universitet drosler Niels Peter Revsbech nu kraftigt ned.

"Niels Peter Revsbech har været den drivende kraft og den, der har gjort WATEC kendt både i Danmark og i udlandet. Det vil jeg gerne takke ham for," siger Hans Brix, som er institutleder for Institut for Biologi.

Aarhus University Centre for Water Technology (WATEC) blev grundlagt i 2017 som et af de syv strategiske centre, der blev etableret under det daværende Fakultet for Science and Technology. Målet var at sikre WATEC en plads i den internationale elite inden for forskning i bæredygtige vandkredsløb, og at bidrage med teknologiske løsninger inden for spildevandsrensning, kortlægning og modellering af vand og vandets bevægelser. Umiddelbart efter etableringen modtog WATEC en historisk donation til vandforskning fra Poul Due Jensens Fond på 40 millioner kroner.

Et af centrets fokuspunkter er at etablere samarbejde med erhvervslivet. I 2019 etablerede centret i samarbejde med førende danske virksomheder og forsyninger i den danske vandbranche en international vandsommerskole med deltagere fra hele verdenen. Resultaterne er stærke, og den nuværende centerleder kan gå tilfreds og stolt fra sin post, mener Hans Brix.

Hans Brix bliver konstitueret leder pr. 1. juli 2020.