To AU-professorer i National Academy of Sciences

Astrofysiker Jørgen Christensen-Dalsgaard fra Aarhus Universitet er blevet medlem af det eksklusive og højt estimerede amerikanske videnskabelige selskab, National Academy of Sciences. Dermed har selskabet nu to medlemmer fra AU, idet mikrobiolog Bo Barker Jørgensen blev optaget i 2020.

Professor Jørgen Christensen-Dalsgaard, Institut for Fysik og Astronomi på Aarhus Universitet, nyt medlem af National Academy of Sciences. Foto: Frank Grundahl
Professor Bo Barker Jørgensen, Institut for Biologi på Aarhus Universitet, nyt medlem af National Academy of Sciences. Foto: Privatfoto

De to professorer bliver formelt optaget ved en officiel ceremoni i Washington på fredag den 29. april.

Og det er virkelig en eksklusiv skare, de er blevet en del af.

National Academy of Sciences har ca. 2.400 amerikanske og 500 internationale medlemmer. 190 af dem er nobelprismodtagere.

I øjeblikket kommer de otte af medlemmerne fra danske universiteter. I løbet af de 157 år, akademiet har eksisteret, har det haft i alt 21 danske medlemmer.

Stor ære og meget arbejde

Et medlemskab af National Academy of Sciences er ikke blot en ærestitel – det er forbundet med en del videnskabeligt arbejde. Selskabets National Research Council optræder i høj grad som rådgivningsorgan for amerikanske politikere, myndigheder og forskningsinstitutioner – ikke mindst gennem deres Decadal Surveys, der kommer med anbefalinger om, hvilken forskning, der skal prioriteres de kommende ti år.

Jørgen Christensen-Dalsgaard er stolt over, at nogle i selskabet har indstillet ham. Det skete i hemmelighed, og han fik først besked, da han modtog invitationen.

Baggrunden er sådan set også hemmelig, men ikke svær at gætte.

Førende i stjerneskælv

Jørgen Christensen-Dalsgaard har været central i udviklingen af seismiske undersøgelser af Solen og andre stjerner. Som leder af grundforskningscentret Stellar Astrophysics Centre (SAC) på Aarhus Universitet har han været dybt involveret i studier af stjerneskælv og exoplaneter fra de to NASA-rumteleskoper Kepler og TESS. Han har således organiseret de over 500 forskere i TESS Asteroseismic Science Consortium (TASC).

”Jeg vil tro, at jeg næsten med det samme bliver involveret i den næste runde af Astronomy and Astrophysics Decadal Survey. Det er en meget omfattende proces, der indhenter ideer fra hele communityet og samler dem i anbefalinger. James Webb teleskopet, som blev opsendt i december 2021, er f.eks. et resultat af anbefaling i Decadal Survey for 20 år siden,” fortæller Jørgen Christensen-Dalsgaard.

Som i øvrigt går på pension og bliver professor emeritus den 30. juni.

Professor Jørgen Christensen-Dalsgaard

• Født 6. oktober 1950 i Kolding
  • Uddannet cand.scient. i astronomi på Aarhus Universitet i 1975
  • Ph.d. i astrofysik fra University of Cambridge, Storbritannien, i 1978.
  • Postdoc-stillinger i Liège, Belgien, Boulder, Colorado og Københavns Universitet til 1984
  • Lektor på dav. Astronomisk Institut (nu Institut for Fysik og Astronomi), Aarhus Universitet, 1984
  • Medlem af Videnskabernes Selskab 1990
  • Professor i helio- og asteroseismologi samme sted, 2001
  • Leder af Danish AsteroSeismology Centre, fra 2004.
  • Leder af Stellar Astrophysics Centre, fra 2012.

Læs mere om Bo Barker Jørgensens optagelse i National Academy of Sciences her.

Medlemskartoteket på National Academy of Sciences' hjemmeside er ikke helt systematisk, men listen nedenfor er bedst opnåelige over danske medlemmer gennem tiden: (nuværende medlemmer markeret med *)

1925: Niels Bohr, Københavns Universitet

1937: August Krogh, Københavns Universitet, Nobelprisvinder