Susanne Bødker modtager ERC Advanced Grant

Det Europæiske Forskningsråd bevilger professor Susanne Bødker på Institut for Datalogi mellem 2 og 2,5 mio. euro til at styrke hendes banebrydende forskning i brugergrænseflader for kompleks menneskelig brug af computere.

Foto: Morten Koldby

ERC Advanced Grants tildeles exceptionelle forskningsledere, der allerede har præsteret fremragende forskningsresultater.

Susanne Bødker får bevillingen til sit projekt Common Interactive Objects (CIO), som går ud på at radikalt forny tænkning og konstruktion af brugergrænseflader for kompleks menneskelig brug. Projektet ligger i forlængelse af Susanne Bødkers mangeårige forskning i brugergrænseflader og brugeroplevelser af computere.

Hypotesen er at menneske-maskine interaktion der bygges op omkring en ny forståelse af interaktive materialer og redskaber, vil gøre brugere bedre i stand til at forme og kontrollere teknologien i fællesskab.

Forskningsprojektet undersøger blandt andet det store potentiale, der ligger i at opbygge åbne og delbare platforme og fællesskaber på brugerens præmisser – og ikke på computersystemernes. Hermed tilbyder projektet et alternativ til såvel den klassiske ’desktop’ interaktion som nyere trends som Big Data og Tingenes Internet, der baserer sig på interaktive objekter, som er uden for brugernes kontrol.

Om Susanne Bødker:

For godt 30 år siden formulerede Susanne Bødker sin banebrydende definition af de ideelle kriterier for brugergrænseflader og brugeroplevelser i bogen Through the Interface: A human activity approach to User Interface Design.

”Når grænsefladen bliver gennemsigtig eller forsvinder fra brugeren, så man kun fokuserer på sit egentlige formål uden at tænke på det værktøj man bruger, så har man opnået den gode og effektive brugeroplevelse."

Siden har hendes forskning drejet sig om at udvikle metoder og teorier til, hvordan man så opnår bedre og mere direkte menneske-maskine interaktion. Hun har vundet adskillige internationale priser for sit arbejde, og været medlem af endnu flere danske og internationale videnskabelige råd og komiteer.

Kontakt:

Professor Susanne Bødker,