Støj fra skibe skræmmer marsvin

Helt nyt studie viser nu for første gang, at marsvin flygter og holder op med at spise, når de bliver forstyrret af kraftig skibsstøj.

Link til foto
Elektronikpakken, der enkelt monteres på rygge af et marsvin vha. sugekopper, falder af efter ca. 20-40 timers brug. (Foto: Lis Bach, AU)
Signe Sveegaard og Siri Elmegaard fra Institut for Bioscience, Aarhus Universitet monterer en elektronikpakke på et marsvin, der er svømmet ind i et bundgarn. (Foto: Lis Bach, AU)

Marsvin navigerer, finder føde og kommunikerer ved hjælp af lyde. De er derfor yderst følsomme overfor støj fra f.eks. skibe. Og de danske bælter og sunde er nogle af de tættest befærdede farvande i verden.

Nu er det lykkedes for et internationalt forskerhold med forskere fra Aarhus Universitet i spidsen at montere en elektronikpakke på ryggen af syv vilde marsvin for at få et indblik i, hvordan marsvin reagerer, når skibsstøj forstyrrer deres normale levevis.

De banebrydende data offentliggøres i dag i tidsskriftet ’Proceedings of the Royal Society B’ med post doc Danuta Wisniewska som hovedforfatter.

Svømmende medarbejdere

Forskergruppen har med seniorforsker Jonas Teilmann, Institut for Bioscience, i spidsen gennem mange år haft et tæt samarbejde med danske bundgarnsfiskere. Af og til forvilder marsvin sig ind i bundgarn.

Et opkald til forskerne og en hurtig udrykning betyder, at forskerholdet er i stand til at dukke op indenfor få timer. Marsvinet løftes ombord på fiskerbåden, hvor dets køn, størrelse og helbred vurderes, før forskerne udstyrer deres nye samarbejdspartner med en flydende elektronikpakke, der enkelt monteres med sugekopper.

Elektronikpakkerne optager dyrenes egne lyde, støj fra skibe og tillader, at forskerne kan se, hvornår marsvinene spiser og hvor dybt de befinder sig i havet. De mange data gør det for første gang muligt at se, hvordan skibsstøj påvirker marsvinenes færden og fødesøgning.

Frokosten forstyrres

”Når skibsstøjen overstiger et vist niveau, holder marsvinene op med at søge føde. Ved meget høje lydniveauer dykker dyrene til bunden, svømmer hurtigt langs bunden og stopper helt med at udsende deres biosonar-klik, som de bruger til at søge føde,” fortælle Jonas Teilmann.

Marsvin er Danmarks mindste hval, og forskerne har længe været bekymrede for, hvordan marsvinenes liv påvirkes af den stigende menneskelige aktivitet på havet.

”Vores målinger viser, at marsvinene reagerer på kraftig skibsstøj. Men det er endnu for tidligt at sige, hvad det betyder for marsvins trivsel, deres produktion af unger og på sigt deres overlevelse,” fortæller professor Peter Teglberg Madsen, Aarhus Universitet, der er med i forskerteamet bag de opsigtsvækkende optagelser.

Projektet er et samarbejde mellem Institut for Bioscience på Aarhus Universitet, University of St. Andrews i Scotland og det Veterinære Universitet i Hannover. Projektet er betalt af BfN, den tyske naturstyrelse.

Optagelse af frisættelse af marsvin, efter at elektronikpakke er monteret.

Lydoptagelser af marsvin og passerende hurtigfærge mellem Århus-Odden.

Yderligere information:

Seniorforsker Jonas Teilmann,
Institut for Bioscience
Mail: jte@bios.au.dk
Mobil: +45 2142 4291

Professor Peter Teglberg Madsen,
Aarhus Institute of Advanced Studies
Mail: peter.madsen@aias.au.dk
Mobil: +45 5177 8771

Læs den videnskabelige artikel 'High rates of vessel noise disrupt foraging in wild harbour porpoises'  i Proceedings of the Royal Society B

... og læs mere om forskningsprojektet på dets egen hjemmeside.

Se optagelser af hvordan marsvin reagerer på skibsstøj (27 minutter henne i denne TV-udsendelse fra den tyske tv kanal ARD)