Seks nye Villum Young Investigators 2022 fra Natural Sciences

VILLUM FONDEN har udvalgt årets 16 forskertalenter, der bliver en del af Villum Young Investigator-programmet. Seks af årets forskere er fra Natural Sciences.

Seks unge forskere fra Aarhus universitet kan nu kalde sig for Villum Young Investigators 2022. De er netop blevet en del af VILLUM FONDENs program, der er målrettet fremtidens forskerstjerner.

VILLUM FONDEN hylder og støtter forskere med tårnhøje ambitioner og imponerende ideer, der kan præge fremtiden, og i år har fonden udvalgt i alt 16 nye investigators, der modtager bevillinger på mellem seks og otte millioner kroner til deres projekter.

”Det er glædeligt at disse unge forskere nu får mulighed for at udvikle deres egne imponerende ideer. Mange bakkes op af deres værtsinstitutter med solide karrieremuligheder. Det tegner godt for dansk forskning,” siger Thomas Bjørnholm, forskningsdirektør i VILLUM FONDEN.

Forsknings til lands og i luften

Villum Young investigators får med bevillingen og programmet mulighed for at opbygge deres egne forskergrupper, indgå i et forskerfællesskab med netværk og seminarer om blandt andet forskningsledelse. De nye investigators fra Aarhus Universitet er:

Maarten Goesten, Institut for Kemi, modtager ca. 6 mio. kr. til projektet ”Kemisk design af superledere”

Sira Gratz, Institut for Matematik, modtager ca. 7,9 mio. kr til projektet ”Klyngealgebraer og invarianter”

Mia Sloth Lundkvist, Institut for Fysik og Astronomi, modtager ca. 6 mio. kr. til projektet ”Ny viden om hvor almindelige jordlignende planeter er”

Andreas Pavlogiannis, Institut for Datalogi, modtager ca. 6 mio. kr. til projektet ”Algoritmisk verifikation af samtidige processer i datalogi”

Bernadette Rosati, Institut for Kemi, modtager ca. 6 mio. kr. til projektet ”OceANIC – Aerosolers atmosfæriske transformationer og vekselvirkning med lys og skyer”

Shuai Wei, Institut for Kemi, modtager ca. 6 mio. kr. til projektet ”At fange det andet kritiske punkt i halvledende materialers ingenmandsland”

Læs mere om modtagerne på Aarhus Universitet og de øvrige modtagere hos VILLUM FONDEN.

VILLUM FONDEN har bevilget midler under programmet siden 2012 og har siden dengang støttet i alt 200 yngre forskertalenter med over 1,4 milliarder kroner.