Professor Jørgen Christensen-Dalsgaard modtager Rigmor og Carl Holst-Knudsens Videnskabspris 2018

Professor Jørgen Christensen-Dalsgaard er én af de mest betydningsfulde forskere inden for studiet af stjernerne i nyere tid. Siden ph.d.-graden på Cambridge Universitet med afhandlingstitlen ”Solar Oscillations” i 1978 har Jørgen Christensen-Dalsgaard haft en central og afgørende rolle i etableringen af asteroseismologi som et internationalt forskningsområde.

Link til foto
Foto: Rasmus Rørbæk

Jørgen Christensen-Dalsgaard har været en drivende kraft bag en række videnskabelige landvindinger internationalt, der er baseret på nøjagtige målinger af stjerneskælv – de seismologiske egenskaber på stjerners overflader – og sofistikerede teoretiske modeller, der er udviklet gennem de sidste årtier. Her har Jørgen Christensen-Dalsgaard været et omdrejningspunkt i relation til erkendelserne, der i dag også vedrører forskning af exoplaneter; planeter i kredsløb om andre stjerner. Publikationslisten er enestående med mere end 570 artikler og et H-indeks på 89. Artiklerne er højt estimerede med tre Science papirer alene i 2011 og et Nature papir i 2012.

Jørgen Christensen-Dalsgaard har i de seneste år fået tildelt store forskningsbevillinger bl.a. fra European Research Council, Danmarks Grundforskningsfond, VILLUM-fonden og Carlsberg-fondet, hvilket har ført til en markant styrkelse af forskningsfeltet i Danmark og ved Aarhus Universitet i særdeleshed, hvor aktiviteterne er samlet i Stellar Astrophysics Centre på Institut for Fysik og Astronomi.

I dag er Danmark og Aarhus Universitet blandt de førende aktører i forskningen af stjerners struktur og udvikling samt undersøgelse af specifikke egenskaber for exoplaneter – ikke mindst takket de brede samarbejder med bl.a. NASA og MIT. Stellar Astrophysics Centre får nu en ledende rolle på en del af rummissionen, hvor TESS-teleskopet skal indsamle data om de nære stjerners opbygning og livscyklus under ledelse af professor Jørgen Christensen-Dalsgaard.