Ny prodekan for forskning på Natural Sciences

David Lundbek Egholm bliver ny prodekan for forskning fra 1. november. Han kommer fra en stilling som professor inden for klima og isdynamik på Institut for Geoscience på Aarhus Universitet og har desuden solid erfaring med forskningsledelse og ekstern forskningsfinansiering.

David Lundbek Egholm bliver ny prodekan for forskning. Foto: Ada Lundbek Egholm

Det er en stærk forsker med en alsidig profil inden for forskningsområdet, der bliver prodekan for forskning på Natural Sciences fra 1. november 2020.

David Lundbek Egholm er 46 år og har siden 2019 været professor på Institut for Geoscience. Han er uddannet fra AU, hvor han i 1999 blev kandidat i fysik og geofysik og i 2002 fik en ph.d. i geologi.  Efter et par år på Melbourne University har han siden 2004 været ansat på Geoscience.

David Lundbek Egholm forsker i klima og isdynamik, og hans arbejdsmetoder ligger i spændfeltet mellem geofysik, anvendt matematik og isotopgeokemi. Han har fået stor anerkendelse for sine bidrag til forståelsen af hvordan fortidens gletsjere og iskapper ændrede jordens topografi.

Han har både modtaget en Sapere Aude Eliteforsker- (2007) og en Sapere Aude Forskningsleder-bevilling (2011) fra Danmarks Frie Forskningsfond.

Gennem en årrække har David Lundbek Egholm arbejdet med forskningsstrategier og forskningsfinansiering. Først som formand for forskningsudvalget på Institut for Geoscience og siden 2019 som medlem af Danmarks Frie Forskningsfond, hvor han også sidder i det tematiske udvalg for Grøn Omstilling i 2020.

Stærkt kort inden for forskningsledelse med et strategisk indblik

Dekan for Natural Sciences Kristian Pedersen glæder sig til samarbejdet med David Lundbek Egholm

”Ud over at være en stærk forsker har David også stor erfaring med forskningsområdets støttestrukturer og et hjerte, der banker for at bane vej for naturvidenskabelig forskning og udvikling på højeste niveau. Samtidig har han øje for, at vi hele tiden skal sikre den fornødne talentmasse og sørge for gode vilkår for både den nyslåede ph.d.-studerende og den garvede professor. Jeg er sikker på, at han vil være en drivkraft i at udvikle fakultetet yderligere”, siger dekan Kristian Pedersen.

David Lundbek Egholm ser frem til at komme i gang med sit nye virke som prodekan for forskning.

”Jeg har en grundlæggende nysgerrighed og interesse for andre forskeres planer og ambitioner og glæder mig også til at være med til at have ansvar for ph.d.-skolen. Det er en stor tilfredsstillelse at se forskningstalenter gro, og jeg betragter forskeruddannelse som en af universitetets vigtigste kerneopgaver”, siger han og tilføjer at han også ser store muligheder for at styrke naturvidenskabens placering i forhold til det globale samfunds klima- og biodiversitets-krise.

”Som stærkt naturvidenskabeligt fakultet bidrager Natural Science allerede til løsningen af krisen med værdifuld forskning, og som videns-institution er vi forpligtede til at finde og udpege konstruktive veje fremad for vores samfund. En vigtig opgave er samtidigt at sikre, at også kommende generationer ser naturvidenskaben som en del af løsningen, og som en vej til selv at bidrage”, siger han.

David Lundbek Egholm er bosat i Højbjerg. Han er gift og har tre døtre. Han bliver ansat som prodekan på en åremålsansættelse på 4 år.

Med ansættelsen af de to nye prodekaner bliver ledelsen på Natural Sciences fuldtallig. Læs også: To nye prodekaner ansat på Natural Sciences