Ny centerleder på iNANO

Thomas Vosegaard er ansat som ny centerleder pr. 1. juni 2022

Thomas Vosegaard (AU foto)

Rollen som centerleder er ikke ukendt for Thomas Vosegaard, som har været konstitueret centerleder på iNANO siden efteråret 2020, hvor han overtog posten fra Trolle Linderoth. Inden da har han været tilknyttet centeret siden dets start for 20 år siden. Thomas Vosegaard har siden 2014 været centerleder for the Danish Center for Ultrahigh-Field NMR Spectroscopy, som er forankret på iNANO.

Thomas Vosegaard er udannet fra Aarhus Universitet, hvor han blev cand. scient i kemi i 1996 og ph.d. i 1998. Efter to år som postdoc ved CNRS, Orléans i Frankrig, vendte han i 2000 tilbage til AU, hvor han først blev tilknyttet Institut for Molekylærbiologi og Genetik og senere Institut for Kemi, siden 2011 som professor.

Han har desuden fra 2009-2013 været studieleder for civilingeniøruddannelserne på AU og konstitueret direktør for Aarhus University School of Engineering i 2012.

”Jeg er glad for at kunne fejre iNANOs 20-års jubilæum med den gode nyhed, at Thomas Vosegaard bliver ny centerleder. Han er en anerkendt forsker med solid tilknytning og kendskab til iNANO og de tilhørende faglige miljøer, og det vil komme centeret og Fakultetet til gode.  Jeg glæder mig til det fortsatte samarbejde om iNANO og i Fakultetsledelsen,” siger dekanen for Faculty of Natural Sciences, Kristian Pedersen.

”iNANO har været noget helt særligt siden begyndelsen. Vi har brudt barrierer ned og skabt gode løsninger inden for nanovidenskaben og interdisciplinariteten. Jeg har ambitioner og visioner for centerets fremtid, som jeg glæder mig til at arbejde videre på som centerleder, sammen med både kollegaer, samarbejdspartnere og studerende,” siger Thomas Vosegaard selv.

Hans forskning ligger indenfor NMR-spektroskopi på den tværfaglige grænse for nanovidenskab mellem kemi, molekylær biologi og fysik. Han er internationalt anerkendt i dette forskningsfelt med fokus på modellering og NMR-undersøgelser af lipider. Ud over NMR-spektroskopisk karakterisering af molekyler har han beskæftiget sig med flere discipliner fra syntese af peptider til udvikling af nye computeralgoritmer.

Thomas Vosegaard er født i 1970, bor i Egå, er gift og har tre børn.