NAT-forskere modtager 38 millioner kroner til forskning i grøn omstilling

Danmarks Frie Forskningsfond har netop offentliggjort de 65 forskningsprojekter om grøn omstilling, der modtager bevillinger. På Faculty of Natural Sciences modtager syv projekter nu i alt 38 millioner kroner, og kan nu fokusere på det samfundsvigtige forskningsområde.

ill: Colorbox
Illustration: Colourbox

Den grønne omstilling er en af tidens helt stores samfundsmæssige udfordringer. Det er baggrunden for, at Danmarks Frie Forskningsfond (DFF) nu uddeler i alt 333 millioner kroner til forskningsprojekter. Midlerne skal bruges til at hjælpe talentfulde forskere på vej og på den måde sikre nye, originale idéer og forskningsmæssige gennembrud inden for blandt andet klima, natur og miljø, forklarer fonden i en pressemeddelelse.

På NAT-fakultetet modtager i alt syv forskningsprojekter med grønt fokus en samlet bevillingssum på 38 millioner kroner. Bevillingerne vil løbe over de næste 3-6 år.

Professor Torben René Jensen, Institut for kemi og iNANO, modtager 11,9 mio dkk til projektet ”Calcium Metal Battery – CaMBat.”

Lektor Jeppe Vang Lauritsen, iNANO, modtager 6,1 mio dkk til projektet “Electrocatalysis in Renewable Energy Conversion by Heteroatom-doped Carbon Materials.”

Lektor Brian Keith Sorrell, Institut for Biologi, modtager 2,8 mio dkk til projektet ” From Sink to Source: Maximising Carbon Accumulation in Restored Peatlands.”

Frans Mulder, Institut for Kemi og iNANO, modtager 2,7 mio dkk til projektet ”How do LPMO enzymes attack crystalline polysaccharide surfaces for the degradation of non-edible biomass?”

Professor Daniel Otzen, iNANO og Institut for Molekylærbiologi og Genetik, modtager 2,8 mio dkk til projektet ”Peptiplast: Targeting plastic pollutants for enzymatic degradation with plastic-binding peptides.”

Professor Merete Bilde, Institut for Kemi og iNANO, modtager 6,1 mio dkk til projektet ”Plastic in the air”.

Professor Bo Brummerstedt Iversen, Institut for Kemi og iNANO, modtager 5,6 mio dkk til projektet ” Stable Energy in Sensors for the Internet of Things (SENSE-IT).”

Største pulje til dato

Forskningsprojekterne finansieres af de såkaldte tematiske forskningsmidler i DFF. Sidste år besluttede et samlet folketing at øremærke 340 mio. fra forskningsreserven til DFF, som fonden skulle uddele under overskriften “grøn omstilling”. De grønne uddelinger sker altså på baggrund af en politisk beslutning om at prioritere midler til området i 2020.

Det er tredje gang, DFF uddeler tematiske forskningsmidler fra forskningsreserven. Det særlige ved i år, er at de 333 millioner kroner til grøn omstilling er den hidtil største tematiske pulje i DFF-regi.

Læs mere om uddelingen på DFF´s hjemmeside.