Markant stigning i tilbudte studiepladser på Natural Sciences

20 procent flere får i år tilbudt en studieplads på Natural Sciences. Samtidig er der stadig ledige pladser, fordi universitetet har øget sin kapacitet i kølvandet på corona.

Natural Sciences optager 20% flere på fakultetets uddannelser Foto: Lars Kruse, AU Foto

7.492 ansøgere har fået tilbudt en plads på Aarhus Universitet. Det er fem procent flere end sidste år, og samtidig det højeste antal nogensinde.

”Jeg glæder mig utrolig meget over, at vi igen i år kan tilbyde pladser til så mange ansøgere, som har ønsket at studere på Aarhus Universitet. Uddannelse styrker den enkelte og vores samfund, og der bliver brug for deres viden i fremtiden”, siger prorektor Berit Eika, der er særligt tilfreds med den væsentlige fremgang på de tekniske og naturvidenskabelige uddannelser.

Således går fakulteterne Technical Sciences og Natural Sciences begge frem med 20 procent. Dermed er der fremgang til både ingeniørområdet og universitetets it-uddannelser.

”Vi har igangsat store faglige satsninger og lanceret nye uddannelser netop på ingeniør- og it-områderne, fordi der er stort behov for viden og arbejdskraft. Derfor er det stærkt positivt, at så mange unge har lysten og evnerne til at gå i den retning”, fortæller Berit Eika. Hun peger samtidig på, at ungdomsårgangene bliver mindre i de kommende år, hvilket skærper samfundets behov for højtuddannet arbejdskraft på disse områder.

Stadig ledige pladser

Aarhus Universitet har i år etableret 539 ekstra studiepladser for at imødekomme den øgede søgning, som corona har medført. Det betyder, at der på trods af det store optag stadig er ledige pladser, som kan søges i de kommende uger.

”Vores vejledere er klar til at arbejde på højtryk for at hjælpe de afviste ansøgere godt videre. Der kan være ledige pladser på beslægtede uddannelser, så jeg vil opfordre dem, som ikke fik plads, til at tage kontakt til os, så vi kan forsøge at finde et godt fagligt match”, siger Berit Eika.

De 7.492 ansøgere har nu frem til 3.august til at acceptere deres studieplads.

Tal for Faculty of Natural Sciences

• Natural Sciences tilbyder plads til 977 ansøgere (20 procent flere end i 2019)