Kvote 1: Flere vil have en IT-uddannelse

Ansøgningerne til landets videregående uddannelser via kvote 1 er talt op, og på trods af en generel tendens mod færre ansøgninger til Faculty of Natural Sciences kan IT-uddannelserne på fakultetet fejre årets ansøgertal: Flere søger nemlig ind på en af uddannelserne som 1. prioritet.

"Jeg er glad for, at så mange uddannelsessøgende ønsker at studere hos os, og jeg hæfter mig ved, at de naturvidenskabelige uddannelser stadig er populære", siger Kristine Kilså, der er prodekan for uddannelse. Foto: Anders Trærup, AU Kommunikation

Den 5. juli klokken 12.00 udløb fristen for at søge ind på en videregående uddannelse via kvote 1, og især IT-uddannelserne ved Faculty of Natural Sciences kan fejre årets ansøgertal. Både Datalogi og It-produktudvikling modtager flere 1.prioritetsansøgninger i år, og det er glædeligt, mener Kristine Kilså, der er prodekan for uddannelse.

”Jeg er glad for, at så mange søger ind på vores IT-uddannelser. Samfundet efterspørger i dén grad de digitale kompetencer, som vores uddannelser giver de studerende”, siger Kristine Kilså.

Generelt modtager de 13 uddannelser ved Faculty of Natural Sciences færre ansøgninger end sidste år, og samme tendens gør sig gældende for 1. prioritetsansøgninger: I år søger 836 ansøgere en af de 13 naturvidenskabelige uddannelser som 1. prioritet, og det er 36 færre end sidste år.

Det gode match er vigtigst

Udviklingen er dog forventelig efter to år med ekstraordinært høje ansøgertal på grund af Covid-19, forklarer prodekanen, som ikke lader sig skræmme af færre ansøgninger.

”Nej tværtimod. Jeg er glad for, at så mange uddannelsessøgende ønsker at studere hos os, og jeg hæfter mig ved, at de naturvidenskabelige uddannelser stadig er populære. Faktisk modtager vi flere ansøgninger end før pandemien, og flere af vores uddannelser får flere og flere ansøgninger. Det er jeg rigtig glad for”, siger hun.

Sammenlignet med sidste års ansøgertal, får fire af fakultets uddannelser flere ansøgninger: IT-Produktudvikling, Datalogi, Matematik og Geoscience.

”Vores naturvidenskabelige uddannelser taler mere og mere til de uddannelsessøgende. Her er noget for enhver smag. Men det er også vigtigt, at vi matcher deres forestillinger, og at de ved, hvad de søger ind til, så i sidste ende er antallet af ansøgninger ikke så vigtigt. Det vigtige er det gode match, så de nye studerende får nogle gode studieår hos os”, understreger Kristine Kilså.

Den 28. juli får ansøgerne svar på deres ansøgninger.