Jens Holbech modtager forskningsformidlingsprisen

Aarhus Universitets Jubilæumsfonds Forskningsformidlingspris 2019 gik til chefkonsulent Jens Dybkjær Holbech, Science and Technology.

Udendørs portrætfoto af smilende gråhåret mand i blåstribet skjorte.
Jens Holbech modtager Forskningsformidlingsprisen som en anerkendelse af fremragende og banebrydende formidling af viden fra universitetet til samfundet. Foto: Lars Kruse, AU

På Aarhus Universitet er Jens Holbechs formelle titel ”chefkonsulent for videnudvikling vedr. fagnær formidling”. Det lyder tørt, men både her og i resten af landet er han kendt som arrangør af universitetets meget populære Offentlige foredrag i Naturvidenskab.

Resten af landet? Ja. Og endda også udenfor.

Også på Færøerne, i Grønland og Sydslesvig flokkes videbegærlige unge og gamle for at se og høre de to timer lange aftenforedrag, som bliver videostreamet live fra Søauditorierne i Universitetsparken til foreløbig 230 lokationer:

Tusindvis af borgere strømmer til kulturhuse, biografer, gymnasier, grundskoler, efterskoler, biblioteker, folkeuniversiteter mv. for at opleve de gratis foredrag, og samtidig få mulighed for møde de andre beboere i deres lokalsamfund.

Foredragene tiltrækker nemlig typisk mellem 7.000 og 10.000 tilhørere på en aften. Den store tilstrømning får de fleste af de 45 deltagende biografer til at vise foredragene i deres største sale.

Mange deltagere oplyser, at de vælger foredragsaftenerne på lige fod med en teaterforestilling eller film i biografen, og at de får en kulturel og social oplevelse samtidig med, at de bliver kognitivt udfordret og får "hjernegymnastik".

Naturvidenskab for folket

Da Jens Holbech tog initiativ til foredragsrækkerne i 2006, var det for at udbrede naturvidenskaben til folket gennem solid forskningsformidling fra forskerne selv. Det skulle samtidig styrke den naturvidenskabelige forsknings omdømme og tiltrækningskraft, både generelt og for Aarhus Universitet.

”Med livestreamingen er ambitionen, at alle dansktalende i cykelafstand fra deres hjem ideelt set skal kunne opleve videnskab i to timer på et højere fagligt niveau, end man normalt møder i medierne herhjemme. Med de 230 lokationer nærmer vi os målet,” forklarer Jens Holbech.

Foredragsholderne er forskere, primært fra Aarhus Universitet, som formidler deres egen og kollegers forskning inden for naturvidenskab og sundhedsvidenskab. Og det er bestemt ikke venstrehåndsarbejde, de leverer:
Inden de betræder scenen første gang har de planlagt og forberedt sig grundigt i dialog med teamet bag foredragene og sluttet af med at finpudse deres foredrag ved at holde prøveforedrag – f.eks. på et gymnasium – så de både kan engagere og underholde, uden at de går på kompromis med det faglige niveau.

Utrolig opbakning

”Forskerne kaster virkelig deres hjerte og tid ind på at få foredraget til at sidde lige i skabet. Og derefter bruger de så to eller tre aftener af deres fritid på at holde foredraget. De knokler med at formidle på et niveau, så alle kan få udbytte i form af ny viden og ofte nogle gode grin med hjem,” siger Jens Holbech.

Og tilføjer:

”Det hele kan kun lade sig gøre på grund af den utrolige opbakning fra forskere, studerende samt administrative og tekniske medarbejdere på AU.”

I indstillingen til prisen hedder det:

”Succesen bag foredragene kan uden tvivl tilskrives Jens Holbech, der med en enorm ildhu, omhu, energi og initiativrigdom har udviklet og til stadighed videreudvikler på konceptet. Som følge af Jens Holbechs venlige insisteren på optimering af foredragsholdernes leverede produkt og hans aldrig svigtende blik for kvalitet tilrettelægges således foredragene altid på et højt fagligt og formidlingsmæssigt niveau.”