Idéernes legeplads

Syntetisk kød, innovativ brystpumpe som sundhedsfaglig nyskabelse, og billig lagringsmulighed for vedvarende energi var de tre vindende koncepter sidste år. I år har dekanen igen udfordret de studerende, og snart kan frugten af deres arbejde nydes.

I år løber Dean’s Challenge af stablen for 3. år i træk., hvor de 24 udfordrende dage i oktober bliver skudt i gang den 5/10 med kick-off eventet til den innovative casecompetition. Det handler for hold med mindst én Science and Technology-studerende at komme på de bedste idéer til løsninger til de store globale udfordringer, vi står over for i dag. Således kan de med tværfaglig fordel blande sig med studerende fra andre fakultetsstuderende eller sågar ude fra erhvervslivet. Der er lidt for enhver smag med de tre forskellige hovedområder – FOOD, HEALTH og CLIMATE/ENERGY, hvor vinderne inden for hvert område belønnes med 10.000 kr. Alle deltagerne får bedømt deres idé af en af de tilknyttede virksomheder, der i år er ENORM, Oticon og Lego. Repræsentanter for virksomhederne vil vurdere de indkomne idéer inden for deres område, og vil sammen med dekanen for Science and Technology, Niels Chr. Nielsen, udgøre dommerpanelet i finalen ved Dean’s Challenge.

"Morgendagens toptalenter skal uddannes nu. Samfundsmæssige udfordringer og teknologiske megatrends, der har potentiale til at forandre den verden, vi kender, er lige om hjørnet. Som dekan for Science and Technology er det mig en stor glæde at udfordre vore fantastiske studerende til at omsætte deres tilegnede faglighed til løsninger på nogle af fremtidens store udfordringer.

Dean's Challenge er både en faglig mulighed for de studerende, og en chance for at skabe bånd til erhvervslivet, hvor flere af sidste års vindere efterfølgende blev inviteret til samtale hos de medvirkende virksomheder. Personligt glæder jeg mig til at se de innovative løsninger, der vil blive præsenteret, og som dekan ønsker jeg alle deltagere god fornøjelse med nogle spændende og fagligt udfordrende uger i oktober," udtaler dekanen.

”Dean's Challenge udfordrer de deltagende studerende til at tage et skridt tilbage fra hverdagens studiearbejde, og sætte det hele lidt i relief til konkrete udfordringer i samfundet,” forklarer Marie Cecilie Vinther, som er formand for studenterforeningen NOVA, der sammen med dekanen står for arrangementet:

"På en måde handler det om at tillade det drive, jeg tror mange her på Science and Technology har, til at finde frem til løsninger på nogle af fremtidens problematikker. Dean's Challenge giver en mulighed for at omsætte teorier til praksis, og for at afprøve nogle af de idéer man støder på undervejs i sin studietid. De tre uger kan bruges til at fordybe sig i et fagligt netværk, og undersøge og forfine på en vidensbaseret idé. Få hands-on erfaring med innovationsprocesser allerede i sin studietid. Når forløbet udover giver studerende mulighed for at få feedback fra nogle af landets største virksomheder, giver det en ekstra værdi for deltagerne," siger formanden med et smil.

Holdet bag Dean’s Challenge 2017 vil gerne invitere interesserede til at møde de nyde skud inden for naturvidenskaben, og opleve de bud på innovative løsninger til dekanens udfordring. Finalen finder sted fredag den 6/11 kl 15-19 i Peter Bøgh Auditoriet på Finlandsgade 21, 8200 Aarhus N.