’Hovedet i havet’: når skolebørn opdager havets forunderlige verden

Et nyt undervisningstiltag om det danske havmiljø ser nu dagens lys. 'Hovedet i havet' er et formidlingsprojekt, der i særlig grad retter sig mod skoleelever på 7.- 9. klassetrin. Gennem en række tværfaglige undervisningsforløb får børn og unge mulighed for at møde og opleve havets natur på en ganske unik måde.

Skolebørn kan nu komme på opdagelse og få havet i hovedet, når Aarhus Universitet og Nordea-fonden lancerer et nyt formildingsprojekt, der skal give børn adgang til viden om havet på en unik måde. (fotos: Peter Bondo Christensen)

Danmarks nyeste og topmoderne forskningsskib, Aurora, er et af kerneelementerne i formidlingsindsatsen. Om bord på Aurora og gennem aktiviteter på havnefronten oplever eleverne, hvordan forskerne arbejder og får selv mulighed for at undersøge problemstillinger, de har forberedt på forhånd som led i den tværfaglige undervisning.

Projekt ’Hovedet i havet’ søsættes officielt tirsdag d. 2. maj fra Gl. Havn i Middelfart.

”Projektet giver os bogstaveligt talt havet lige i hovedet. Det er en sanselig og stærk måde at formidle vores forunderlige hav på og vil give smag på flere maritime oplevelser langs kysterne og på havet”, siger direktør Henrik Lehmann Andersen fra Nordea-fonden, der støtter med 3,7 millioner kroner.

’Hovedet i havet’ er et samarbejdsprojekt mellem den danske grundskole, akvarier i Danmark og Aarhus Universitet.  Når Aurora ikke er optaget af skolebørn og forskningstogter, bliver der arrangementer for den øvrige del af befolkningen, der kan zoome ind på havets biologi og opleve det fascinerende liv under havets overflade.

”Det er vores håb, at projektet tænder gløden for havet hos den danske befolkning i en sådan en grad at langt flere tager ejerskab for en meget vigtig del af den danske natur”, siger projektleder Peter Bondo Christensen, Seniorforsker ved Aarhus Universitet.

Kontakt:
Kommunikationschef Tine Wickers,
Nordea-fonden,
tlf.: 4070 3784;
mail: tw@nordeafonden.dk

Seniorforsker Peter Bondo Christensen,
Aarhus Universitet,
tlf.: 2261 7949;
mail: pbc@bios.au.dk

Program for lancering af ’Hovedet i havet’ Gl. Havn i Middelfart, tirsdag d. 2/5:

Kl 8.30 stævner Aurora ud med en flok elever, der bruger skibets moderne udstyr til at indsamle viden og prøver, der skal bruges resten af dagen.

Fra kl. 10 møder ca. 100 skolebørn en række studerende og medarbejdere fra Aarhus Universitet og danske akvarier til forskellige undervisningsforløb på Aurora og på havnekanten.

Kl 13.30 er man velkommen til at opleve aktiviteter med skoleeleverne.

KL 14.00 indvies ’Hovedet i havet’ officielt ombord på Aurora med korte taler af Keld Nørgaard, Chefkonsulent ved Undervisningsministeriet, Styrelsen for Undervisning og Kvalitet - Frans Richard Bach, Projektchef, natur, Nordea-fonden - Hans Brix, Institutleder, Bioscience, Aarhus Universitet og Peter Bondo Christensen, Seniorforsker, Aarhus Universitet.