19,7 millioner kroner til vilde forskningsidéer

Faculty of Natural Sciences (Nat) er et godt sted for vovede idéer, der kan og vil rykke på den måde, vi opfatter verden omkring os. VILLUM FONDEN har netop offentliggjort modtagerne af årets Villum Experiment-bevillinger, og i denne runde har ti forskere ved Nat modtaget en samlet bevillingssum på 19,7 millioner kroner til for eksempel at undersøge menneskets gen-forhistorie gennem de sidste 40.000 år og at finde ud af, om svampe sover.

Villum Experiment-bevillingerne har identificeret 10 flyvefærdige idéer på Faculty of Natural Sciences, der lever op til ambitionen om at kunne udfordre og rykke ved vores måde at opfatte verden. (ill: Colourbox)

Villum Experiment-programmet blev lanceret i 2017 til tekniske og naturvidenskabelige forskningsprojekter, der udfordrer normen og har potentialet til at ændre den måde, vi tilgår vigtige emner på. Ansøgerne er anonyme for de internationale bedømmere for at skærpe fokus på forskningsidéerne og lade forskerne tænke frit. De 21 internationale bedømmere har således ikke haft mulighed for at skele til ansøgernes CV og akademiske meritter og har derfor udelukkende bedømt forskningsidéerne ud fra, om de udfordrer normen og har potentiale til at ændre verden og vores viden om verden.

I år bliver der fordelt 98.663.650 kr. til 51 forskere tilknyttet danske universiteter. Modtagerne er unge, gamle og lige midt i mellem. Her er både postdocs og professorer, for det er ideen og ikke cv’et der tæller. Fælles for dem er lysten til nytænkning inden for naturvidenskab og teknisk forskning. I projekterne tager de ambitiøse forskningsdyk ned i alt mellem himmel og jord, og opfylder på den måde den fineste ambition: de rykker ved vores måde at se verden på. Bevillingerne er på 1-2 mio. kr. og løber i op til to år.

På Faculty of Natural Sciences modtager følgende forskere en 'vild' bevilling:

Lektor Charlotte Knudsen fra Institut for Molekylærbiologi og Genetik modtager 1,87 millioner kroner til projektet “Communication across the kingdoms of life: can bacterial RNA viruses affect gene expression in eukaryotic cells?”

Professor Mikkel Heide Scherup, Center for Bioinformatik (BiRC), modtager 1,97 millioner kroner til projektet ”Genomic archaeology: Inferring human cultural practices over the past 40.000 years from whole genomes”.

Professor Kurt Gothelf, Institut for Kemi, modtager knapt 1,99 millioner kroner til projektet ”Small Molecule DNA Rotaxanes”.

Lektor Peter Funch, Institut for Biologi, modtager 1,99 millioner til projektet ”Do sponges sleep?”

Postdoc Friederike Gründger fra Institut for Biologi, modtager 1,99 millioner til et projekt kaldet ”Phage therapy to boost bacterial oil spill clean-up in the Arctic”.

Adjunkt Ian Marshall, Institut for Biologi, modtager 1,95 millioner kroner til sit projekt, der har titlen ”ElectroMicrobiological Oxygen Generation in Dark, Anoxic Sediments (OxyGen)”.

Professor Torben R. Jensen, Institut for Kemi, modtager 1,99 millioner kroner til projektet ”Novel Trivalent Cation Conductors for Future Batteries”.

Lektor Christoffer Karoff, Institut for Fysik og Astronomi, modtager 1,98 millioner kroner til sit projekt ”A new approach for monitoring methane emissions from space”.

Adjunkt Magnus Kjærgaard, Institut for Molekylærbiologi og Genitik, modtager 1,99 millioner kroner til projektet ”Oxygen-free biosynthesis in microbial cell factories”.

Professor Jeppe Lauridsen, iNANO, modtager 1,99 millioner kroner til projektet ”Are Topological Insulators Active in Electrocatalytic Reactions?”.

Programmet bliver annonceret årligt i åben konkurrence med ansøgningsfrist i marts.

Læs mere om bevillinger og forskningsprogrammet på VILLUM FONDEN’s hjemmeside.