17,5 millioner til seks forskningsprojekter

Novo Nordisk Fonden har for første gang bevilliget projektstøtte øremærket til grundforskning inden for de naturvidenskabelige og tekniske fag. På Faculty of Natural Sciences har seks forskere modtaget bevillinger på samlet godt 17,5 millioner kroner.

Luftfoto: Jørgen Weber

Novo Nordisk Fonden har netop uddelt bevillinger til 22 projekter i Danmark som del af en åben konkurrence i et opslag om ”Projektstøtte i de natur- og tekniske videnskaber”.

Fælles for modtagerne er, at emnerne belyser fundamentale spørgsmål inden for de naturvidenskabelige og tekniske discipliner i Danmark samtidig med, at de har potentiale for tværvidenskabelig anvendelse inden for biomedicin, sundhed eller bioteknologi. De 22 forskningsprojekter er blevet støttet med samlet 60 millioner kroner, skriver fonden.

På Aarhus Universitet modtager seks forskningsprojekter på Faculty of Natural Sciences hver cirka 3 millioner til deres forskningsprojekter.

Modtagerne er:

Professor Nikolaj Zinner, Institut for Fysik og Astronomi og AIAS, der, sammen med professor Ove Christiansen fra Institut for Kemi, modtager 2,98 millioner kroner til projektet: Enabling Quantum Chemistry on Quantum Computers.

Professor og Institutleder Birgit Schiøtt, Institut for Kemi, der modtager 2,99 millioner kroner til projektet Modelling the Ectodomain of the Insulin Receptor.

Lektor Frank Jensen, Institut for Kemi, der modtager 2,97 millioner til projektet Systematic First-principle Force Fields (SF3).

Professor Steen Brøndsted Nielsen, Institut for Fysik og Astronomi, der modtager 2,93 millioner kroner til projektet New Light on the Intrinsic Photophysics of Fluorescent Molecules from Gas-Phase Ion Spectroscopy.

Lektor Henrik Jensen, Institut for Kemi, der modtager 2,98 millioner kroner til projektet Fueling the field of glycobiology through solution phase automation of oligosaccharide synthesis.

Lektor Brian Julsgaard, Institut for Fysik og Astronomi og iNANO, der modtager 2,71 millioner kroner til projektet Understanding Semiconductors for Mid-IR Light Emitting Devices (USMILED).

Ny bevillingsrunde i juni

Novo Nordisk Fonden indkalder ansøgninger til projektstøtte i natur- og teknisk videnskab én gang om året, og næste ansøgningsrunde begynder i juni 2021 med frist for indsendelse den 2. september 2021.

Læs pressemeddelelsen fra Novo Nordisk Fonden her.