1,3 millioner kroner skal få naturvidenskabelig forskning ind i klasselokalet

Aktuel Naturvidenskab og de Offentlige foredrag i Naturvidenskab får 1.336.000 kroner fra Novo Nordisk Fonden til at udvikle et format, der skal få naturvidenskaben tættere på landets gymnasieelever.

Link til foto
Forsiden på tidsskriftet Aktuel Naturvidenskab i juli 2020.

Fremtidens natur og viruslære er nogle af de emner, både de Offentlige foredrag i Naturvidenskab og Aktuel Naturvidenskab har haft fokus på i 2020, og det er emner, der også er relevante i klasselokalet. Med en bevilling på 1.336.000 kroner fra Novo Nordisk Fonden kan foredragsrækken og tidsskriftet nu slå pjalterne sammen og udvikle en ny vidensdeling, som ikke kun kommer læsere og foredragsfølgere til gode. Målet er nemlig at få den naturvidenskabelige forskning ud til gymnasieeleverne.

- Lige fra de allerførste foredrag i Offentlige foredrag i Naturvidenskab blev afholdt tilbage i 2005, har vi (på Aktuel Naturvidenskab, red.) tænkt, at der er en oplagt synergi mellem foredragene og den formidling, vi laver. Det har vi da også jævnligt talt med tovholderen bag foredragene om og eksperimenteret lidt med hen ad vejen, men NU kommer der for alvor til at ske noget, siger Carsten Rabæk Kjaer, der er den ene af to redaktører på Aktuel Naturvidenskab.

Tidligere har foredragene og artiklerne i tidsskriftet ikke været koblet til hinanden, men fremover vil Aktuel Naturvidenskab lave en artikelserie, der går tæt på indholdet i de Offentlige foredrag, mens universiteterne, videnskabsjournalister og gymnasielærere kobler det videnskabelige indhold med undervisningsmateriale til gymnasierne.

- Vi håber, at vi kan være med til at gøre de unge mennesker endnu mere interesserede i naturvidenskab og teknik, end de er i forvejen, og måske endda få dem til at kigge i retning af de teknisk- og naturvidenskabelige uddannelser, siger redaktør Jørgen Dahlgaard fra Aktuel Naturvidenskab.

Novo Nordisk Fonden har bevilget støtte til projektet, der hedder ”Brobygning på første række: Naturvidenskabelig forskning ind i klasselokalet”, fordi det handler om naturvidenskabelig uddannelse og uformelle læringsmiljøer. Projektet varer tre år.