Studerende gjorde iværksætterdrøm til succesfuld business – nu er de danmarksmestre

En god ide i studietiden blev til et forretningseventyr for Tobias Fjelsted Alrøe og Jesper Lysgaard Rasmussen. De drømte om at lave og udvikle apps inden for blandt andet sundhed, underholdning og industri, og med støtte fra Studentervæksthuset og SPININ blev drøm til business i virksomheden Appdictive.

60 apps og et danmarksmesterskab vidner om, at de to iværksættere bag firmaet Appdictive, Tobias Fjelsted Alrøe og Jesper Lysgaard Rasmussen, havde fat i den lange ende, da de for fem år siden besluttede sig for at forlænge studierne for at få tid til at gøre noget ved drømmen om leve af at udvikle egne apps.

- Det har været en drøm i mange år for os begge, og jo mere udbredt og tilgængelig udviklingen af apps blev, jo mere lyst fik vi til at afprøve, om vi kunne leve af at lave vores egne apps, fortæller Jesper Lysgaard Rasmussen.

De kastede sig ud i drømmen midt i kandidatstudierne i IT Produktudvikling på Aarhus Universitet, og med hjælp og støtte fra Studentervæksthuset og universitets SPININ-program blev drømmen hurtigt til virkelighed for de to udviklere. I dag er firmaets apps downloadet mere end en million gange, og en ekstra mand, Rune Haugaard, er blevet ansat. Det er nødvendigt, for firmaet har rygende travlt.

Studiet gav det sidste skub

Drømmen om at udvikle, designe og implementerer egne apps og være selvstændig begyndte allerede i teenageårene at rumstere i hovederne på Tobias Fjelsted Alrøe og Jesper Lysgaard Rasmussen. Da de begyndte at studere IT Produktudvikling, hvor de lærte hinanden at kende, lærte de om netop udviklingen af apps, og halvvejs gennem deres kandidatuddannelser besluttede de sig for at gøre noget ved drømmen om at udvikle apps til mere end blot husbehov.

- I løbet af studietiden lærte vi at kode apps til Android og at udgive dem. Vi var i læsegruppe sammen og talte meget om, at udviklingen var spændende, og om vores drøm om at blive selvstændige. Vi kom på nogle ideer sammen, tog nogle kurser om entrepreneurship og pludselig tog det fart, forklarer Jesper Lysgaard Rasmussen.

Studietiden blev forlænget, så de to studerende havde bedre til tid at udvikle deres planer. Både det daværende Faculty of Science and Technology og Institut for Datalogi støtter studerende, der har lyst og mod på at forfølge iværksætterdrømme, og med hjælp fra Studentervæksthuset og SPININ fik Tobias Fjelsted Alrøe og Jesper Lysgaard Rasmussen sparring på deres ide og hjælp til at danne Appdictive.

- Jeg havde ikke troet, at jeg skulle blive iværksætter i min studietid. Jeg havde drømmen og ønsket om det, og jeg er glad for alt det, Studentervæksthuset og SPININ lærte os, for det gav os et stort skub i den rigtige retning, forklarer Jesper Lysgaard Rasmussen.

Danmarksmestre vil have mere

Drømmen blev for alvor til business, da iværksætterne i Appdictive landede en stor, krævende opgave. De skulle være underleverandør på en app til videostreaming, og det krævede 250 timers udviklingsarbejde. Appen blev en succes og blev udgivet på 13 sprog. Indtil videre er den downloadet mere end to millioner gange, og opgaven gav både selvtillid og en bekræftelse.

Efterfølgende høstede de to iværksættere titlen som danmarksmestre i app-udvikling med en af de første apps, firmaet arbejdede på. I samarbejde med kunstmuseet ARoS i Aarhus i 2014 udviklede de en prototype af en app til museets gæster. Målet var, at appen skulle informere gæster om hvad de så, mens de gik rundt på museet.

Siden er det blevet til 15 egne apps og en masse arbejde for og med andre virksomheder. Blandt andet har de arbejdet sammen med MySelfie, som er kendt fra DR-programmet Løvens Hule, og IT-virksomheden Trifork, der står bag eksempelvis MobilePay, og Frameo, der laver digital og sociale billedrammer.

- Målet har fra begyndelsen været at kunne leve af vores egne apps. I dag arbejder vi både med vores egne produkter og med konsulentarbejde, og det er vi glade for, men vi kommer længere og længere hen mod at kunne bruge alt vores tid på vores egne produkter, og det er det, vi gerne vil, fortæller iværksætter Jesper Lysgaard Rasmussen.